راهنمای شیوۀ پخت سالم و ظروف مناسب برای پختن و نگهداری غذای کودک

راهنمای شیوۀ پخت سالم و ظروف مناسب برای پختن و نگهداری غذای کودک

برای پختن و نگهداری غذای کودک نکاتی وجود دارد که با رعایتشان، کودکان ما هم رژیم غذایی سالم‌تری خواهند داشت و هم از سلامت جسمی و روحی بیشتری برخوردار خواهند بود. در این مطلب با ظروف مناسب نگهداری غذای کودک و راهنمای شیوۀ پخت سالم برای بچه‌ها آشنا شوید.

ظروف پخت و نگهداری غذای کودک

در حال حاضر، انواع ظروف مناسب نگهداری غذا در یخچال و فریزر و مورد استفاده در مایکروویو در بازار وجود دارد که با توجه به نوع مصرفشان می‌توان آاز آنها استفاد کرد. مهم‌ترین انواع ظروف مورد استفاده عبارت از استیل، روحی، مسی، چدنی، تفلون و پیرکس است. به‌طورکلی به نکات زیر در مورد جنس ظرف‌ها دقت کنید:

  • پخت و پز در ظروف تفلون بسیار آسان‌تر است ولی در صورت آسیب دیدن پوشش تفلونی این ظروف و ورود قطعات تفلون به مواد غذایی ممکن است منجر به آسیب‌هایی برای سلامت افراد ‌شود.
  • در مورد ظروف روحی تهیه‌شده از فلز آلومینیوم و مسی روی‌اندود و ظروف مسی نیز باید گفت، با ورود آلومینیوم و مس به درون مواد غذایی، به ویژه اگر مادۀ غذایی اسیدی و ترش باشد، باعث بروز مشکلاتی در سلامت افراد خواهد شد.
  • از مهم‌ترین عوارض دریافت زیاد آلومینیوم ابتلا به بیماری آلزایمر است. گرچه طبخ غذا در ظروف آلومینیومی به علت حل شدن آن در غذا ممکن است احتمال بروز مسمومیت با آلومینیوم و ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد اما مقدار حل‌شده در غذا آن‌قدر ناچیز است که این احتمال‌ها ناچیز خواهد بود. با این وجود، خیلی بهتر است که غذاهای اسیدی یا نمکی، گوجه‌فرنگی و مرکبات در ظروف آلومینیومی پخته نشود.
  • ظروف چدنی با پوشش استیل و ظروف پیرکس مقاوم به شعلهٔ مستقیم برای پخت و پز مواد غذایی مناسب‌ترند، زیرا با غذا واکنش نمی‌دهند و به راحتی قابل شست‌وشو هستند.
  • ظروف چینی، تفلون و لعابی تا زمانی که روکش آنها آسیب ندیده باشد برای طبخ مناسب‌ هستند. دقت شود تا دمای ظرف تفلون نباید از ۳۵۰ درجهٔ سانتی‌گراد بیشتر شود و قرار دادن ظرف خالی تفلون روی شعله موجب بالا رفتن دما و تخریب ظرف به همراه تولید مواد سرطان‌زایی می‌شود که به همراه غذا وارد بدن می‌شود.
  • روکش ظروف مسی قلع‌اندود نیز به واسطۀ حرارت و مواد اسیدی حل می‌شود و باعث مسمومیت با سرب خواهد شد.
  • در مورد ظروف یک بار مصرف باید دقت کرد که انواع کاغذی و نشاسته‌ای به دلیل بازگشت به طبیعت و کاهش خطر تولید مواد سمی انواع بهتری هستند. ظروفی روشنی که پلی‌استیرن شفاف هستند فقط برای مواد سرد مناسب هستند و برای مایعات گرم به هیچ عنوان نباید استفاده شوند.
  • استفاده از ظروف یک بار مصرف پلی‌اتیلنی و پروپیلنی برای غذاهای گرم و مرطوب مجاز و مناسب ولی برای غذاهای داغ ممنوع است. ظروف پلی‌استیرنی فوم‌دار و پلی‌استیرنی سفیدرنگ برای مواد غذایی با دمای کمتر از ۱۴۰ درجهٔ سانتی‌گراد مجاز است. این علائم در زیر ظروف یک بار مصرف قید شده است و باید مورد توجه باشد.

راهنمای شیوۀ پخت سالم غذاها برای کودک

مراحل پخت غذاهای متفاوت نقش مهمی در تغذیه دارد که لازم است والدین با آنها آشنا باشند تا بتوانند رژیم غذایی مناسب‌تر و سبک غذایی سالم‌تری برای کودکشان مهیا کنند. برخی از این شیوه‌های غذایی سالم شامل موارد زیر است:

  • مواد غذایی را تا حد ممکن بخارپز، تنوری، گریل یا آب‌پز کنید.
  • به کارگیری روش‌های صحیح طبخ نقش مؤثری در ارتقای سلامت دارد.
  • اگر مجبور به سرخ کردن غذا هستید، به جای روغن اضافه از ظروف نچسب استفاده کنید.
  • هنگامی که غذا تهیه می‌کنید، چربی غذا به صورت مایع وارد غذا می‌شود، غذای تهیه‌شده را در یخچال قرار دهید، پیش از گرم کردن مجدد چربی منجمد روی غذا را می‌توان به راحتی جدا کرد. این روش را می‌توان برای غذاهای کنسروشده نیز به کار برد. قبل از باز کردن قوطی کنسرو آن را سرد کنید و چربی‌های منجمدشدهٔ آن را جدا کنید.
  • سبزی‌ها را به جای اینکه در روغن و کره تفت دهید، در یک مایع تفت دهید یا به آرامی هم بزنید. مایع مناسب برای این منظور آب گوشت رقیق مرغ رقیق چربی‌گرفته یا آب گوشت گاو بدون چربی است.
  • هنگام سرخ کردن، کباب کردن یا پختن گوشت، آن را روی یک توری قرار دهید تا چربی اضافهٔ آن خارج شود.
  • هنگامی که آب گوشت درست می‌کنید، قطعات کوچک یخ داخل ظرف بریزید، چربی به قطعات یخ می‌چسبد و شما می‌توانید به راحتی آنها را خارج کنید. در نتیجه آب گوشتی خوش‌طعم و کم‌چرب خواهید داشت
  • به منظور قوام و غلظت آب گوشت، سس‌ها و سوپ‌ها به جای خامه از پورهٔ سبزی‌ها استفاده کنید. برای تهیهٔ پوره سبزی‌ها، سبزی پخته‌شده را در مخلوط‌کن قرار دهید.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط