هفتهٔ اول ماه دهم بعد از زایمان

هفتهٔ اول ماه دهم بعد از زایمان

در این هفته شما وارد ماه یازدهم زندگی فرزندتان و همچنین هفتهٔ اول از ماه یازدهم بعد از زایمان خود شده‌اید. در این مطلب می‌توانید با مواردی دربارهٔ زندگی مادر و کودک در اولین هفته بعد از اتمام ۹ ماهگی کودکتان آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

خوردن میان‌وعده برای پدر و مادری که سرشان خیلی شلوغ است به اندازهٔ یک کودکِ درحال رشد حیاتی است. ایده‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

آنها را دم دست داشته باشید: وقتی ساک کودک را برای بیرون رفتن آماده می‌کنید، برای خودتان نیز میان‌وعده‌های مغذی و کوچک مثل بیسکویت‌های خانگی مقوی ببرید. سعی کنید همیشه در آشپزخانه خود غذاهای سالم و قابل حمل داشته باشید تا مجبور نشوید هر بار که گرسنه می‌شوید با عجله چیزی آماده کنید یا بدتر از آن مجبور شوید فست‌فود و غذاهای آماده بخورید.

جویدنی‌ها را امتحان کنید: برخی گزینه‌های عالی برای شما شیرینی‌های خانگی کم‌شکر، میوه‌های تازه، بلغور جوی سبوس‌دار، بیسکویت با پنیر یا شیر، سبزیجات خام، ماست و سیب‌زمینی پخته است. می‌توانید با مخلوط کردن میوه‌‌های تازه یا منجمد با شیر و ماست یک نوشیدنی مغذی و خوشمزه تهیه کنید.

مایعات بنوشید: بالا نگه داشتن سطح آب بدن اهمیت زیادی دارد، به‌ خصوص اگر کودک را با شیر خود تغذیه می‌کنید. اگر ادرار شما بی‌رنگ یا زرد روشن است، نشانهٔ آن است که مایعات کافی می‌نوشید. اما مراقب آنچه می‌نوشید باشید. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که مادران شیرده مصرف کافئین خود را به حداکثر ۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند. قهوه، چای، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و شکلات از جمله مواد حاوی کافئین هستند.

رشد و زندگی کودک

سفر کردن با کودک در حال حاضر ممکن است سخت باشد. او به محیط اطراف خود و چهره‌های آشنا عادت کرده است و قابل پیش‌بینی بودن شرایط را دوست دارد. بنابراین در جاده بودن می‌تواند حس امنیت و نظم او را به هم بزند، به‌ ویژه در هنگام بازدید از یک مکان جدید یا برخورد با غریبه‌های زیاد.

در این سن او مفهوم سفر را درک نمی‌کند، اما متوجه خواهد شد که در یک مکان ناآشنا قرار دارد، پس آماده‌ٔ کمی بداخلاقی و چسبیدن کودک به خود باشید. اگر به سفر یا یک گردش کوتاه در خارج خانه می‌روید بهتر است وسایل سرگرمی زیادی مثل کتاب‌های عکس‌دار، اسباب‌بازی‌های سخنگو و صدادار، لگو و البته اسباب‌بازی محبوبش را همراهتان ببرید. همچنین فرصت استراحت زیادی برای کودک فراهم کنید تا فشار روی او کمتر شود.

در مورد مراقبت‌ و سلامت کودکتان لازم است بدانید که در این سن سرماخوردگی شایع است. بیشتر کودکان در دو سال اول زندگی خود هشت تا ۱۰ بار سرما می‌خورند. برای کودکان بزرگ‌تر، سرماخوردگی معمولاً بیشتر یک مزاحم است تا یک خطر جدی. کار اصلی شما این است که شرایط آسایش و راحتی او را فراهم کنید تا بدن او بتواند با ویروس مبارزه کند و بهبود یابد. برای کمک به راحتی و آسودگی کودک می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • استراحت زیادی به کودک بدهید. او ممکن است به خواب بیشتر یا یک چرت اضافی نیاز داشته باشد.
  • چند حوله زیر تشک و نه روی آن، قرار دهید تا کمی سر کودک را بالا ببرد و تنفس او را راحت‌تر کند.
  • او را با آب گرم حمام دهید.
  • با دادن شیر مادر یا شیر خشک یا آب، سطح آب بدن او را بالا نگه دارید.
  • اگر به کودک شیر می‌دهید، ادامه دادن به این کار می‌تواند به محافظت از کودک در برابر سرماخوردگی کمک کند.
  • از پوآر بینی و قطرهٔ شست‌وشو برای نرم کردن و خارج کردن مخاط بینی او استفاده کنید.
  • یک دستگاه بخور یا رطوبت‌ساز را در اتاق کودک بگذارید.
  • دست خود و کودکتان را مرتب بشویید.
  • از دیگران نیز بخواهید قبل از بغل کردن کودک، دستشان را بشویند.
  • او را دور از افراد بیمار و سیگاری نگه دارید.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط