هفتهٔ دوم ماه دوم بعد از زایمان

هفتهٔ دوم ماه دوم بعد از زایمان

شما طی این هفته وارد روزهای ششمین هفتهٔ پس از زایمانتان شده‌اید. در این مطلب می‌توانید با زندگی مادر در هفتهٔ‌ ششم پس از زایمان و زندگی کودک طی هفتهٔ دوم از ماه دوم بعد از زایمان و مراقبت‌های لازم و ضروری کودکتان آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

بین روزهای ۳۰ تا ۴۲ بعد از زایمان لازم است برای آخرین جلسهٔ‌ ملاقات با پزشک خود از مجموعه ملاقات‌های پس از زایمانتان به پزشکتان مراجعه کنید. پزشک می‌خواهد مطمئن شود زیر فشارهای بارداری، زایمان و مادر شدن، حال جسمی و روحی شما خوب است. در حین معاینهٔ‌ لگنی، پزشک یا مامای شما بهبود هر نوع پارگی، زخم یا کبودی در ناحیهٔ‌ واژن یا دهانهٔ‌ رحم را بررسی خواهد کرد. اگر دهانهٔ‌ رحم بهبود یافته باشد، ممکن است یک آزمایش پاپ‌اسمیر برای شما انجام شود. اگر شما در حین زایمان یک اپیزیوتومی یا پارگی داشته‌اید، پزشک ناحیهٔ‌ پرینه را معاینه خواهد کرد. او همچنین شکم شما را لمس می‌کند تا مطمئن شود که هیچ دردی وجود ندارد و اگر شما سزارین داشته‌اید، چگونگی بهبود زخم سزارینتان نیز بررسی خواهد شد.

سینه‌های شما هم معاینه خواهند شد. اگر شیردهی می‌کنید، پزشک یا ماما وجود مجاری شیر مسدودشده را که می‌تواند به عفونت‌هایی مانند التهاب سینه منجر شود، بررسی می‌کند. اگر شیردهی نمی‌کنید، او خشک شدن شیر در سینه‌ها را کنترل خواهد کرد. پزشک همچنین می‌خواهد مطمئن شود که نقطهٔ‌ سفت یا دردناکی که ممکن است نشانهٔ‌ عفونت باشد در سینه‌ها وجود ندارد. در این معاینه احتمالاً به شما گفته می‌شود که می‌توانید رابطهٔ‌ جنسی را دوباره شروع کنید، اما بسیاری از زنان برای چند هفته یا حتی چند ماه اول بعد از زایمانشان، میل یا انرژی جنسی را احساس نمی‌کنند. صرف نظر از میزان تمایل شما به رابطهٔ‌ جنسی، بد نیست که در صورت تمایل دربارهٔ‌ روش‌های پیشگیری از بارداری مجدد با پزشک یا مامای خود صحبت کنید، زیرا حتی در صورت شیردهی، باز هم ممکن است قبل از شروع مجدد دوره‌های قاعدگی خود باردار شوید.

پزشک یا ماما سلامت روانی شما را نیز کنترل خواهد کرد. برخی زنان پس از زایمان دچار نوعی غم و اندوه خفیف می‌شوند که گرفتگی خلق پس از زایمان نامیده می‌شود. با این حال، اگر این احساسات بیش از چند هفته طول بکشد، شما ممکن است نوعی از افسردگی پس از زایمان را داشته باشید که یک بیماری جدی‌تر است. پزشک یا ماما می‌توانند توصیه‌هایی بکنند که واقعاً مؤثر است، مثل مراجعه به مشاوری که در این زمینه تجربهٔ‌ زیادی دارد یا مصرف یک داروی ضدافسردگی که برای استفاده در حین شیردهی بی‌خطر است. پس یادتان باشد حتماً با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

رشد و زندگی کودک

لبخند یک پدیدهٔ‌ پرقدرت است و اولین لبخند یک کودک در تمام فرهنگ‌ها تقریباً در یک زمان اتفاق می‌افتد، بنابراین آماده باشید که کودک پاداش تمام مراقبت‌های عاشقانهٔ‌ شما را با یک لبخند تابناک و بی‌دندان بدهد که تنها مختص شماست. این لبخند دل شما را آب خواهد کرد و هر مشکلی را از یادتان خواهد برد.

همچنین در رابطه با مراقبت‌های پزشکی کودکان شیرخوار به یاد داشته باشید که اگر کودک شما هر گونه عارضه‌ای دارد یا افزایش وزن مناسب ندارد، پزشک از شما می‌خواهد تعداد مراجعات را بیشتر کنید. پزشک‌ها سرشان شلوغ است و این احتمال وجود دارد که جلسهٔ‌ معاینه به سرعت بگذرد و در طول ویزیت حواس شما پرت شود، پس خود را از قبل آماده کنید. مثلاً از قبل همهٔ‌ سوالات خود را بنویسید. در این ملاقات‌ها، آمادهٔ‌ نوشتن اطلاعاتی که پزشک می‌دهد مانند وزن و قد کودک و همچنین زمان زدن واکسن‌های کودک باشید. همچنین هر گونه توصیه یا دستورالعمل پزشک را یادداشت کنید.

شما در مورد کودک خود متخصص هستید و پزشکتان در مراقبت از کودک و سلامت او تخصص دارد، در نتیجه گفت‌وگوی بین شما دو نفر مهم است. اگر با توصیهٔ‌ پزشک خود مخالف هستید یا اگر احساس می‌کنید توضیحات شما نادیده گرفته می‌شود، بهتر است نظر خود را مطرح کنید. ممکن است شما حرف یکدیگر را اشتباه فهمیده باشید. بیشتر پزشکان از این کار شما استقبال می‌کنند، اما اگر با پزشکتان اختلاف نظر جدی دارید، می‌توانید پزشک دیگری پیدا کنید که با او احساس راحتی بیشتری داشته باشید. از دوستان و آشنایان برای پیدا کردن پزشک جدید کمک بگیرید.

زمانی که به ملاقات پزشک جدید کودک خود رفتید، بهتر است از ابتدا در مورد روال کار از او سؤال کنید. برخی پزشکان یک امکان پاسخگویی به سؤالات و نگرانی‌های مراجعانشان در زمان‌های مختلف روز دارند که شما می‌توانید با آنها تماس بگیرید و کمک بخواهید. همچنین پرس‌وجو کنید که چه مراکز اورژانس و کلینیک‌هایی در محدودهٔ‌ محل سکونت شما شبانه‌روزی است. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد مشاوره گرفتن از پزشک خود به یاد داشته باشید این است که وقتی مسئلهٔ‌ سلامت و رشد یک کودک در میان است، هیچ سؤالی احمقانه و بی‌مورد نیست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید