هفتهٔ دوم ماه پنجم بعد از زایمان

طی این هفته شما وارد دومین هفته از پنجمین ماه بعد از روز زایمانتان خواهید شد. در این مطلب می‌توانید با وضعیت هفتگی زندگی یک مادر در دومین هفته از ماه پنجم بعد از زایمانش و همچنین بخشی از رشد و زندگی کودک در هفتهٔ دوم از ماه پنجم پس از تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

اگر تا به حال همهٔ کارها را خودتان انجام می‌دادید، بهتر است یادآوری کنیم که باید همسرتان را در مراقبت از کودک مشارکت دهید. اگر شما مراقب اصلی کودک هستید، ممکن است هرگاه کودک شروع به گریه می‌کند، شما خودبه‌خود به طرف او بروید که این واکنش برای شما به صورت ناخودآگاه درآمده، اما بهتر است به همسرتان هم این را فرصت را بدهید که کودک را آرام کند. این کار نه تنها به شما کمی وقت برای استراحت می‌دهد، بلکه اعتماد به نفس همسرتان را بیشتر می‌کند و فرصتی برای ایجاد پیوند عاطفی بین پدر و فرزند فراهم می‌کند.

برای آرام کردن کودک تکنیک‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به همسرتان پیشنهاد دهید، اما شاید بد نباشد اگر به او فرصت دهید تا روش آرام کردن کودکتان را خودش هم یاد بگیرد. در هر صورت، برخی از این پیشنهادها هنگام گریه کردن کودک می‌تواند به شکل زیر باشد:

رشد و زندگی کودک

اکنون کودک شما وارد دومین هفته از ماه پنجم زندگی خود شده است. حالا او ممکن است بتواند به مدت چند دقیقهٔ متوالی با دست و پاهای خود بازی کند. او علاقه دارد که هر حرکتی را بارها و بارها تکرار کند تا از نتیجهٔ آن مطمئن شود. سپس تغییر کمی در حرکت ایجاد کند تا ببیند که نتیجه چه متفاوتی خواهد داشت. گاهی نیز ناگهان متوجه می‌شوید که اتاق خواب به طرز عجیبی آرام است و وقتی به سراغ او می‌روید، می‌بینید کودکتان که تا به حال در تمام لحظات بیداری نیازمند توجه شما بود، اکنون خود را در تختش سرگرم کرده است.

در رابطه با سلامت کودکتان طی این هفته‌ها باید گفت که، چشم صورتی یا التهاب ملتحمه، نوعی التهاب چشم است که می‌تواند توسط یک ویروس، باکتری یا یک عامل آلرژی‌زا ایجاد شود. در این حالت غشایی که سفیدی چشم کودک شما و داخل پلک‌های او را می‌پوشاند تحریک می‌شود. در نتیجه، چشم‌های او ممکن است خیس، مایل به قرمز یا حاوی ترشحاتی به رنگ سفید، زرد، یا سبز باشد، حتی ممکن است چشم‌های کودک به علت تجمع ترشحات صبح‌ها بسته باشند. یک یا هر دو چشم کودک می‌تواند به این التهاب مبتلا شود.

اگر حدس می‌زنید که کودکتان من دچار التهاب چشم صورتی شده، لازم است بلافاصله با پزشک کودک خود تماس بگیرید. او باید چشم کودک را معاینه کند و بسته به علت عارضه، درمان مناسب را تجویز کند. همچنین شما باید دست‌های خود را مرتب بشویید، به ویژه قبل و بعد از دست زدن به چشم کودک، تا از گسترش عفونت جلوگیری شود. عارضهٔ چشم صورتی بسیار مسری است، پس مراقب باشید خودتان به آن مبتلا نشوید. کودک خود را در خانه نگه دارید و به مهدکودک و پارک نبرید و تمام ملافه‌ها، لیف حمام و حوله‌ها را مرتب بشویید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید