سه سال و سه ماه: توضیح رابطهٔ جنسی به کودک

فرزند سه سالهٔ شما حالا در ماه چهارم از سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند سه سالهٔ خود آشنا شوید.

توضیح در مورد رابطهٔ جنسی به بچه‌ها

بچه‌های سه ساله سؤال‌های زیادی می‌پرسند. یکی از این پرسش‌ها سؤال همیشگی «بچه‌ها از کجا می‌آن؟» است. کمی مطالعه و آماده‌سازی قبلی در مورد آنچه در جواب این پرسش می‌گویید می‌تواند باعث کم شدن از میزان دستپاچگی شما در برخورد با این سؤال کودکتان شود. برخی از نکات مهم در پاسخگویی به کودکان در رابطه با پرسش‌های جنسی به شکل زیر است:

کودک را از سرتان باز نکنید: به عنوان مثال در جواب کودک نگویید: «یه وقت دیگه درباره‌ش بهت می‌گم، باشه؟» فرزند شما باید بداند که او می‌تواند برای پرسیدن هر نوع سؤالی به شما مراجعه کند.

پاسخی ساده بدهید: شرحی مفصل درباره‌ٔ نحوهٔ تولیدمثل، یک کودک سه ساله را فقط گیج می‌کند. بیشتر آنها از پاسخی یک جمله‌ای راضی هستند. مثلاً بگویید: «تو از شکم مامان اومدی.» اگر کودکتان کنجکاوتر است، شما از او سؤالاتی بپرسید تا بفهمید واقعاً به دنبال دانستن چیست. مثلاً: «چی باعث شد امروز در مورد نی‌نی‌ها فکر کنی؟» به عنوان مثال، او واقعاً ممکن است کنجکاو باشد که آیا نوزادان از بیمارستان می‌آیند، مانند خواهر کوچک‌ترش یا از یک مزرعهٔ ذرت که در یک کارتون دیده است.

دقیق و آگاه باشید: حواستان باشد که داستان‌های ساختگی سر هم نکنید. کتاب‌ها می‌توانند در این زمینه کمک بزرگی برای شما باشند، چون کارشناسان این موضوعات را بررسی کرده‌اند و می‌دانند چه چیزی برای گفتن به یک بچه‌ٔ خردسال مناسب است. پس در این مورد مطالعه کنید و آگاه باشید.

سعی کنید مضطرب نشوید: این مورد مهمی است. سعی کنید که برخورد عجیب و هیجانی نداشته باشید. کودکان خردسال رادارهای حساسی دارند و اگر احساس ناراحتی کنید و معذب شوید، آنها می‌فهمند. در حال حاضر، به سؤالات او به شکلی خونسرد، منطقی و صادقانه پاسخ بدهید تا بعداً راحت‌تر بتواند برای سؤالات پیچیده و سخت‌تر در مورد رابطهٔ جنسی پیش شما بیاید.

در مورد نحوهٔ حرف زدن با کودک دربارهٔ تولد نوزاد بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: درک قوانین متفاوت

هرچند بسیاری از والدین نگران این هستند که اگر قوانین خانه‌ٔ مادربزرگ متفاوت از خانه‌ٔ خودشان باشد، فرزندشان دچار سردرگمی می‌شود اما تطابق و یکی بودن قوانین بین مکان‌ها از آنچه فکر می‌کنید اهمیت کمتری دارد. کودکان به سرعت متوجه می‌شوند که قوانین مثلاً کلاس موسیقی‌شان با قوانین خانه‌ٔ خودشان یا خانه‌ٔ دوستانشان متفاوت است.

نکتهٔ مهم این است که بزرگسالان درگیر با کودک همگی در مورد مسائل اساسی و مهم اتفاق نظر داشته باشند. این موضوع که آیا اصلاً زدن به باسن کودک به عنوان تنبیه انجام شود یا نه، یا رویکرد اصلی تربیت کودک چگونه باشد و همچین روتین‌های اصلی مانند خواب چگونه باشد و هر کدام از شما قوانین جداگانه و جزئی‌تر خود را به طور مداوم و به شکل باثبات اجرا ‌کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط