چهار سالگی: مهارت دست‌ها

این هفته در یکی از هفته‌های ماه اول چهار سالگی کودکتان هستید. در این مطلب با بخشی از روزهای چهار سالگی کودکتان آشنا شوید.

مهارت دست‌ها

آیا کودک خردسال شما هم ناگهان از کارهایی مانند بستن دکمه‌های لباسش درمانده و کلافه می‌شود؟ این از نظر تکاملی منطقی است. انگشتان فرزند شما هنوز برای پرتاب توپ مناسب‌تر است تا کارهایی مثل بستن دکمه‌ یا گره زدن بند کفش‌ها، زیرا قسمت‌های مربوط به مهارت‌های حرکتی ظریف و درک بصری در مغز او هنوز کاملاً رشد نیافته است و اینکه صبر بسیاری از بچه‌های چهار ساله نیز در چنین شرایطی خیلی کم است، مشکل را بیشتر می‌کند.

برای کمک به افزایش چابکی و صبوری بیشتر کودک، مقداری اسباب‌بازی‌ ساختنی برایش فراهم کنید. چیزهایی مانند لگو، بلوک‌های خانه‌سازی، اسباب‌بازی‌های کودکان را تشویق می‌کنند که قطعات کوچک را بارها و بارها دستکاری کنند. مزیت اضافی آنها این است که تخیل کودک را نیز تحریک می‌کنند. احساس کلافگی و سرخوردگی فرزندتان را با تشویق به پشتکار و استقامت کمتر کنید. مثلاً بگویید: «تو خیلی تلاش کردی. بیا دوباره امتحان کنیم.» کار را به بخش‌های کوچک‌تر و راحت‌تر تقسیم کنید و اگر برجی که ساخت فرو ریخت، کاری کنید که به آن بخندد یا حتی واژگون کردن ساختمان‌ها را به بخشی از بازی تبدیل کنید.

نقاشی کشیدن، برش دادن و نخ کردن مهره‌ یا ماکارونی‌های شکلی مثل لوله‌ای نیز می‌تواند ماهیچه‌های کوچک را تقویت کند. کار با گل رس سفت و خمیر بازی نیز همین تأثیر را دارد. این وسایل را در جایی نگه دارید که فرزندتان بتواند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد، اما در جایی که از انگشتان و دهان خواهر و برادرهای کوچک‌ترش دور باشند.

نکتهٔ والدین: یاد دادن عذرخواهی

هر کسی ممکن است گاهی خونسردی خود را در برابر فرزندش از دست بدهد یا عصبانی شود، اما اگر این اتفاق افتاد، آیا باید از کودک عذرخواهی کنید؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند «حتماً» باید این کار را انجام دهید! اذعان به این موضوع آگاهانه که اشتباه کرده‌اید، اقتدار شما را تضعیف نمی‌کند، بلکه به شما اعتبار و قدرت می‌بخشد.

بیان این موضوع که می‌دانید شما از قوانین رفتار درست و مناسب تخطی کرده‌اید، اهمیت داشتن قوانین و اهمیت خوب رفتار کردن را برای کودک واضح و روشن می‌کند. این کار نشان می‌دهد که شما هم مثل هر انسان دیگری ممکن است اشتباه کنید، پس پشیمانی و ندامت را برای فرزندتان الگوسازی می‌کند. به علاوه، شما بعد از عذرخواهی بجا، احساس خیلی بهتری خواهید داشت.

مطالب و مقالات تربیت کودک را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط