چهار سال و ۹ ماه: شکایت کردن

فرزند چهار سال و ۹ ماهه‌ٔ شما حالا وارد ماه ۱۰ چهار سالگی‌اش خواهد شد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و ۹ ماهه آشنا شوید.

شکایت کردن

شما هم حتماً شبیه این شکایت‌ها را از کودکتان شنیده‌اید: «یارین نمی‌ذاره منم بازی کنم!» یا «سارا داره از درخت می‌ره بالا!» سرعت بچه‌ها در کشف تخلف، از سرعت سوپرمن در پیدا کردن آدم‌‌بدها هم بیشتر است و آنها از لو دادن متخلفان نیز خجالت نمی‌کشند!

بچه‌های خردسال ممکن است از روی نوعی احساس درستکاری اصطلاحاً خبرچینی کنند یا ممکن است این کار را برای جلب توجه انجام دهند یا بخواهند خود را در نگاه شما بهتر جلوه دهند. متأسفانه، این افشاگران کوچک متوجه نیستند که این کارشان چقدر می‌تواند از نظر افراد دیگر و والدین نادرست باشد یا چقدر باعث ایجاد دعوا و قشقرق خود کودک با همبازی‌اش شود.

باید سعی کنید خودتان ماجرا را حل و فصل کنید. تعدادی قوانین اساسی تعیین کنید. مثلاً به کودک بگویید شما فقط زمانی می‌خواهید شکایتی درباره‌ٔ یک همبازی بشنوید که کسی واقعاً کار خطرناکی انجام داده باشد. البته باید بدانید و دقت کنید که بچه‌های خردسال همیشه هم قادر به تمایز موقعیت‌های خطرناک نیستند. بنابراین، اگر فرزندتان واقعاً در تلاش است تا از کسی محافظت کند، حتی اگر طبق معیارهای شما موقعیت خطرناکی نباشد، او را برای آمدن پیش شما تحسین کنید.

وقتی خبر فقط افشا کردن کاری ساده نیست که کودک دیگر مرتکب شده و عمل دوستش واقعاً به نظرتان نادرست است، کودک متخلف را مجازات نکنید، زیرا روایت فرزندتان از اتفافات ممکن است اندکی تحریف شده باشد و شما با این کار باعث شوید عادت خبرچینی یا خبرآوری را در او تقویت ‌کنید. بدیهی است که در چهار سالگی، فرزندتان آن‌قدر آگاه، توانمد، دانا و مجهز نیست که هر تعارض و کشمکشی را به تنهایی مدیریت کند. بنابراین پا پیش بگذارید، در مورد آن صحبت کنید، با کمک خودش راه‌حل‌هایی پیدا کنید و سپس کنار بکشید و ببینید چه می‌کند! با این کار به تدریج فرزند خود را توانمند می‌کنید تا سعی کند برخی کشمکش‌های جزئی زندگی‌اش را به تنهایی حل و فصل کند.

به‌طورکلی، این مورد «خبرآوری» را خودتان باید به شکل کامل نظارت و مدیریت کنید تا کودک پیام شما را در مورد اینکه چه خبری را بگوید و چه شکایت‌های بی‌اهمیتی را در مورد دوستانش نگوید، کم‌کم متوجه شود.

نکتهٔ والدین: مراقبت‌های پزشکی

تقویم را نگاه کنید و ببینید که زمان وقت گرفتن از دکتر کودکتان برای ادامهٔ مراقبت‌های پزشکی لازم قبل از شروع پیش‌دبستانی رسیده است یا نه. غربالگری‌های بینایی و شنوایی و همچنین بررسی سایر مشکلاتی که ممکن است در یادگیری اختلال ایجاد کنند، جزء این موارد هستند. واکسیناسیون فرزندتان نیز باید قبل از روز شروع مدرسه ارزیابی شده باشد.

مراقبت پزشکی کودک چهار ساله را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط