چهار سال و ۱۱ ماه: آمادگی برای جشن تولد

به چهار سال و ۱۱ ماهگی کودکتان خوش آمدید. با پایان این ماه، چهار سالگی کودک شما تمام می‌شود و او وارد ماه‌ اول از پنج سالگی‌اش خواهد شد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند چهار سال و ۱۱ ماهه‌ٔ خود آشنا شوید.

آمادگی برای جشن تولد

درگیر کردن فرزندتان در برنامه‌ریزی جشن تولدش روشی عالی است تا به او احساس مسئولیت و همچنین احساس ارجمند بودن بدهید. چند پیشنهاد برای راضی کردن هر دوی شما شامل موارد زیر است:

  • شما درباره‌ٔ مسائل مهم، مثلاً محل برگزاری جشن، تصمیم بگیرید. فکر نکنید که باید هر میل و هوس او را برآورده کنید. مهمانی در خانه می‌تواند بسیار ارزان‌تر از بیرون رفتن باشد و به همان اندازه هم مفرح است.
  • بگذارید فرزندتان تم مهمانی را انتخاب کند. این هم بدان معنی نیست که همه چیز، از دکوراسیون گرفته تا بازی‌ها باید طرح سوپرمن یا نقش پری دریایی را داشته باشد. در این سن اگر کیک، بشقاب‌ها و کلاه‌های جشن متناسب با تم مهمانی باشند، بیشتر بچه‌ها راضی هستند.
  • در مقابل درخواست دعوت از کل کلاس پیش‌دبستانی‌ مقاومت کنید. هرج و مرج می‌شود و بهتر است از او بپرسید چه دوستانی را واقعاً می‌خواهد دعوت کند. برخی والدین تعداد مهمانان را به یک نفر به ازای هر سال از عمر کودک محدود می‌کنند. به طور معمول در گروه‌های کوچک‌تر به بچه‌ها بیشتر خوش می‌گذرد.
  • درست زمان‌بندی کنید. یک تا دو ساعت مدت ایده‌آل برای این مهمانی است. این زمان مدتی کافی برای بریدن کیک، چند بازی و مقداری دویدن و چند بازی کافی است.
  • به یاد داشته باشید که آنها چند بچه‌ٔ کوچک هستند! غذاهای تشریفاتی و سرگرمی‌های پرهزینه برایشان بی‌معنی است. آنها کیک تولد، فرصت بازی با دوستان و شاید هدایایی کوچک برای بردن به خانه‌هایشان می‌خواهند. کیف‌های هدیه‌ٔ فانتزی را فراموش کنید، چرا بر سر چنین چیزهایی وارد رقابت با والدین دیگر شوید؟ پیشنهاد می‌کنیم تولد کودکتان را ساده و ارزان نگه دارید. به عنوان مثال، تعدادی گچ یا پاستل نقاشی کودک، توپ یا بادکنک برای هدیه دادن به بچه‌های دعوت‌شده کافی است.

نکتهٔ والدین: تأیید با روش‌های غیرکلامی

به جای اینکه از صبح تا شب بی‌وقفه تکرار کنید: «آفرین، کارت عالی بود!»، گاهی اوقات تأیید خود را به روش‌های غیرکلامی نشان دهید. مثلاً علامت شست نشان دهید. ابروهای خود را به حالتی خوشحال بالا ببرید. دستش را فشار دهید.

تقویت مثبت کلید رفتار خوب است و اگر گنجینه‌ٔ علامت‌های تأیید و مورد پسند خود را بزرگ‌تر کنید تضمین خواهید کرد که جمله و مفهوم «کارت عالی بود» به یک عبارت توخالی که دیگر شنیده نمی‌شود، تبدیل نخواهد شد.

در مورد تربیت کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط