چهار سال و ۱۱ ماه: آموزش مدت‌زمان

در چهار سال و ۱۱ ماهگی کودکان چه می‌گذرد؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و ۱۱ ماهه آشنا شوید.

آموزش مدت‌زمان

شما می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا آن مفهوم پیچیده‌ای را که «مدت‌زمان» نامیده می‌شود، یعنی یک چیز چه مدت طول می‌کشد، بهتر درک کند. دقیق بودن در گفتار خودتان نقطه‌ای برای شروع است. والدین اغلب از بچه‌ها می‌خواهند که «یک دقیقه» دندان‌های خود را مسواک کنند، که زمانی نسبتاً کوتاه است. مثلاً وقتی پای تلفن هستیم، می‌گوییم: «یه دقیقه صبر کن». این «دقیقه» می‌تواند ۱۰ یا ۲۰ دقیقه هم کش بیاید. ارائه‌ٔ تخمین‌های زمانی دقیق‌تر به فرزندتان کمک می‌کند تا درک بهتری از زمان پیدا کند. اما چند ایده‌ٔ دیگر برای این ادراک به شکل زیر است:

  • از فرزندتان بخواهید پیش‌بینی کند یک فعالیت چه مدت ممکن است ادامه یابد. مثلاً بگویید: «فکر می‌کنی چقدر طول می‌کشه تا برسیم به سوپرمارکت؟» و یک کرنومتر هم برای پیگیری زمان همراه ببرید.
  • برای انجام کارهای مختلف از تایمر استفاده کنید و به فرزندتان توضیح دهید که آن روی چند دقیقه گذاشته‌اید. مثلاً برای محدود کردن زمان نشستن پای نمایشگرها از تایمر استفاده کنید و بگذارید فرزندتان به تنظیم آن کمک کند.
  • چالش‌های زمانی سرگرم‌کننده ابداع کنید. مثلاً بگویید: «چه مدت می‌تونی روی یه پات لی‌لی کنی؟» یا «می‌تونی همه‌ٔ پرچم‌های آسیا رو تو کمتر از یه دقیقه پیدا کنی؟»
  • فواصل زمانی مربوط به آشپزی یا پخت‌وپز را توضیح دهید. تایمر را تنظیم و از پنجره‌ٔ فر تماشا کنید تا ببینید پخت شیرینی‌ها چه مدت طول می‌کشد.

نکتهٔ والدین: لباس‌های اضافه

آیا کمد و دراورهای فرزندتان در حال انفجار است؟ بچه‌های چهار ساله به قدری سریع رشد می‌کنند که بسیار بعید است سال آینده بتوانند لباس‌های فعلی خود را بپوشند. در پایان هر فصل، لباس‌هایش را زیرورو کنید و آنهایی را که الان برایش کوچک شده‌ است یا سال آینده کوچک خواهد بود، جمع کنید و مواردی را که در وضعیت خوبی هستند به دوستان یا خیریه ببخشید.

انتخاب و پوشیدن لباس برای فرزندتان راحت‌تر می‌شود اگر کمدش کمتر شلوغ باشد. این باعث می‌شود که تعداد کمتری لباس‌ نامتناسب با دمای هوا در کمد باقی بماند و در نتیجه صبح‌ها هم کمتر بر سر پوشیدن آنها صحبت و کشمکش خواهید داشت.

در مورد آموزش بخشندگی به بچه‌ها بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط