چهار سال و دو ماه: مرتب کردن، کمک و همکاری

چهار سال و دو ماه: مرتب کردن، کمک و همکاری

در چهار سالگی کودکتان چه می‌گذرد؟ در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و دو ماهه آشنا شوید.

مرتب‌‌سازی، کمک کردن و همکاری

شما می‌توانید با ترغیب فرزند خود به تفکیک و مرتب کردن چیزها در خانه به تقویت مهارت‌های اصلی تفکر کمک کنید. بچه‌های چهار ساله دوست دارند چیزها را از هم تفکیک کنند و درحالی‌که از این کار لذت می‌برند اطلاعات بیشتری در مورد رنگ‌ها، اعداد، شکل‌ها، اندازه‌ها و متضادها کسب می‌کنند.

به دور و بر خانه‌ٔ خود نگاه کنید و یک کپه‌ از اشیای مشابه مثل سکه‌ها، دکمه‌ها، ماشین‌ها یا لگوها جمع کنید. مهم نیست چه چیزهایی را انتخاب کنید، فقط باید در یک طبقه‌بندی قرار بگیرند اما یکسان نباشند. سپس از فرزندتان بخواهید اشیا را از هم تفکیک کند. می‌توانید پیشنهاد کنید که آنها را در بر اساس رنگ یا بر اساس شکل یا اندازه‌های مشابه مرتب کند. مثلاً بگویید: «همه‌ٔ لگوهای مربعی رو یه‌ جا و تمام لگوهای دایره‌ای رو یه جا جمع کن.» یا «کامیون‌ها رو اینجا و اتومبیل‌ها رو اونجا بذار.» وقتی مرتب‌سازی انجام شد، تعداد هر گروه را با او بشمارید و آنها را به شیوه‌ٔ دیگری مرتب کنید. برای مثال، آنها را از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین مرتب کنید.

مرتب‌سازی در کارهای خانگی نیز نقش دارد. بگذارید او در تفکیک لباس‌های شسته شده یا قاشق و چنگال‌ها کمک کند. مرتب‌سازی در تمیز کردن اتاق اسباب‌بازی‌ها نیز خیلی به کار می‌آید. برای اسباب‌بازی‌ها سطل‌هایی دارای برچسب تهیه کنید، یعنی ماشین‌ها همه در یک سطل ریخته می‌شوند، ابزار هنری در یک سطل و عروسک‌ها در سطلی دیگر. بازی‌های مرتب‌سازی را می‌توانید به هزار شکل تنوع بدهید. از همه بهتر این است که او یاد می‌گیرد، کمک و همکاری می‌کند، بدون آنکه خودش بداند.

جدول زمانی کمک بچه‌ها در کارهای خانه را ببینید.

نکتهٔ والدین: شکایت کردن و احساسات

وقتی فرزندتان از چیزی شکایت می‌کند، اولین واکنش غریزی شما ممکن است عصبانیت یا بی‌طاقتی باشد، اما سعی کنید همدلی خود را نشان دهید. یادتان باشد گله و شکایت کردن هم یک نظر و عقیده است و قطعاً شما هم می‌خواهید فرزندتان بداند خوب است که فکر و نظرش را بیان کند و احساساتش اهمیت دارند. پس به او کمک کنید چیزی را که ناراحتش کرده است با کلماتی که به احساسات کسی لطمه نمی‌زند، بیان کند.

در مورد رشد اجتماعی کودک بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط