چهار سال و دو ماه: کشمکش‌های خواب

چهار سال و دو ماه: کشمکش‌های خواب

فرزند چهار سالهٔ شما حالا در ماه سوم چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند چهار سال و دو ماههٔ خود آشنا شوید.

کشمکش‌های خواب

بچه‌های چهار ساله به حدود ۱۱ ساعت و نیم تا ۱۲ ساعت خواب در شب نیاز دارند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خواب در بین بچه‌های خردسال، امتناع آنها از تنها ماندن در تختشان در طول شب است. اگر این ماجرا برای شما هم آشناست، برای رفع مشکل اول لازم است بدانید علت این مشکل چیست؟

گاهی اوقات کودک به خواهر یا برادر جدید یا کوچک‌تر خود حسادت می‌کند و شلوغ کردن هنگام خواب می‌تواند کوشش فرزندتان برای جلب توجهی باشد که احساس می‌کند در طول روز از او دریغ می‌شود. گذراندن چند بازهٔ زمانی کوتاه همراه فرزندتان و فقط با او می‌تواند به تسکین اضطرابش کمک کند. داشتن یک روتین خواب ثابت نیز همین اثر ضداضطراب را خواهد داشت.

ترس از تاریکی یا از موجودات داخل کمد و زیر تخت یکی دیگر از دلایل شایع مقاومت بچه‌ها در برابر خواب است. یادتان باشد به این ترس‌ها احترام بگذارید و آنها را کوچک نشمارید. به دنبال راه‌هایی باشید که به فرزندتان کمک کنند احساس قدرت و امنیت بیشتری داشته باشد، مثلاً خیلی فانتزی می‌توانید قبل از خواب روی او یک اسپری خیالی «ضدترس» بپاشید!

همچنین برای برخی از کودکان در این سن، انتقال از تخت پدر و مادر به تختی که در اتاق خودشان یا تنهایی خوابیدن دشوار است ولی برای برخی دیگر، دلیل واضحی برای امتناع یا ترس از تنهایی خوابیدن وجود ندارد. بعضی از کارشناسان خواب توصیه می‌کنند که تا زمانی که فرزندتان خوابش ببرد در کنارش دراز بکشید، هرچند این می‌تواند عادتی ایجاد کند که ترکش دشوار است. برخی دیگر هم توصیه می‌کنند که برای چند هفته، تا وقتی کودک خوابش می‌برد هر چند دقیقه یک بار برگردید و به او سر بزنید.

اگر فرزندتان در نیمه‌شب به تخت شما می‌آید، با خونسردی و بی‌صدا او را به اتاقش هدایت کنید و توضیح دهید که اتاق‌خواب شما فقط برای بزرگسالان است، حداقل تا وقتی که هوا روشن می‌شود. هر رویکردی که در پیش می‌گیرید، ثبات رویه و قاطعیت به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به هدف خود برسید.

در مورد مشکلات خواب کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: جعبهٔ کمک‌های اولیه

فهرستی از محتویات جعبهٔ کمک‌‌های اولیه شامل لوازم پزشکی و داروها تهیه کنید. اکنون که فرزندتان وارد سال‌های فراوانی زخم و خراش‌ شده است، مطمئن شوید که باندهایی در اندازه‌های مختلف، پماد آنتی‌بیوتیک و سایر لوازم ضروری را در دسترس دارید و پرستار کودک شما یا هر کسی که از کودکتان مراقبت می‌کند، می‌داند آنها کجا هستند.

همچنین ایبوپروفن یا استامینوفن اطفال در خانه داشته باشید و آنها را در جایی امن که فرزندتان نتواند به آن دسترسی داشته باشد بگذارید. یک کمپرس یخ را نیز همیشه در فریزر نگه دارید. اطلاعات بیشتر در مورد جعبهٔ کمک‌های اولیه برای کودکان را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط