چهار سال و سه ماه: کنجکاوی و پشتکار

چهار سال و سه ماه: کنجکاوی و پشتکار

فرزند چهار سالهٔ شما حالا در ماه چهارم چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند چهار سال و سه ماههٔ خود آشنا شوید.

کنجکاوی

گفت‌وگو با بچه‌های چهار ساله‌ٔ کنجکاو و پرچانه گاهی اوقات می‌تواند شبیه بازجویی باشد. کلمات و جمله‌های سؤالی در حال حاضر کلمات محبوب اوست. چیزهایی مثل: «کجا می‌ریم مامان؟»، «کی می‌رسیم اونجا؟»، «کیو می‌خوایم ببینیم؟»، «چرا بابا باهامون نمیاد؟» و مواردی شبیه این.

او به عنوان بخشی از توانایی‌های ذهنی جدیدش تلاش می‌کند تمام ارتباطات و رابطه‌های بین چیزها را کشف کند و می‌خواهد نظم امور را ببیند. دلیل دیگر سؤالات پی‌در‌پی کودک‌ این است که دایره‌ٔ واژگانی فرزندتان به شدت افزایش یافته است و او می‌خواهد استفاده از کلمات برای کندوکاو در دنیای اطرافش را تمرین کند. از نظر عقلانی، او شروع به فهمیدن این مسئله کرده است که دلیل و علتی برای هر چیزی وجود دارد و می‌خواهد بداند آن علل چه هستند.

سعی کنید از سؤالاتش هر قدر هم که زیاد و بدون ‌وقفه باشند طفره نروید. پاسخ‌های کوتاه بدهید و با خوشرویی پاسخ دهید. او واقعاً توضیح علمی طولانی‌ای در مورد علت آبی بودن آسمان نمی‌خواهد. وقتی از جواب دادن خسته شدید هم می‌توانید به جایش خودتان سؤال کنید. مثلاً بپرسید: «نظر خودت چیه؟» اگر متوجه مضمون ثابتی در سؤالات فرزندتان شده‌اید که نشان می‌دهد او راجع به یک چیزی مثلاً ابرها واقعاً کنجکاو است، با هم به سراغ کتاب‌ها بروید و چند کتاب را که باعث افزایش این علاقه می‌شود، نگاه کنید، حتی شاید خودتان هم به موضوع علاقه‌مند شوید.

در مورد تربیت کودک باهوش بدانید.

نکتهٔ والدین: داشتن پشتکار

پشتکار و استقامت ویژگی‌ مهمی است که باید برای فرزندتان الگوسازی کنید. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که پشتکار دارند و نه آنهایی که بهره‌ٔ هوشی بالایی دارند، معمولاً موفقیت بیشتری در زندگی کسب می‌کنند. بگذارید فرزندتان ببیند که شما نهایت تلاش خود را می‌کنید، خواه در مورد تعمیر کردن چیزی در خانه باشد، خواه خواندن یک کتاب خیلی قطور یا کشیدن یک نقاشی. دیدن هر چیز و کاری از سوی والدین بهترین آموزش برای کودکان است.

دربارهٔ بچه‌های بااراده بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط