چهار سال و پنج ماه: کودک سحرخیز

فرزند چهار سالهٔ شما حالا در ماه ششم از چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی فرزند چهار سال و پنج ماههٔ خود آشنا شوید.

کودک سحرخیز

بچه‌های چهار ساله‌ای که در مجموع خوش‌خواب هستند، اغلب خیلی زود از خواب بیدار می‌شوند، یعنی خیلی قبل از آنکه بقیه‌ٔ خانواده آمادهٔ شروع روز خود باشند. اگر این یک مشکل مزمن و مداوم در خانه‌ٔ شماست، ممکن است علت آن چرت روزانهٔ طولانی یا خیلی زود خوابیدن در شب باشد. بیشتر بچه‌های چهار ساله چرت روزانه را کنار گذاشته‌اند، اما اگر فرزند شما هنوز بیشتر از ۳۰ دقیقه در روز چرت می‌زند، به خاطر داشته باشید که این زمان از خواب شبانه‌اش کم می‌شود. اگر بیدار شدن‌های زودهنگام فقط به صورت پراکنده اتفاق بیفتد، هیچ ضرری ندارد و لازم نیست شما هم زود بیدار شوید.

اما در چهار سالگی، فرزندتان به اندازه‌ٔ کافی بزرگ شده است که بفهمد نباید دیگران را از خواب بیدار کند، اما می‌تواند هم بی‌سروصدا در اتاقش بماند یا بیاید و برای بغل صبحگاهی در تختتان به شما بپیوندد. شما می‌توانید اسباب‌بازی‌های بی‌صدا یا کتاب‌های جدیدی را دم دستش در اتاقش بگذارید تا وقتی از خواب بیدار می‌شود چیز جالبی برای نگاه کردن داشته باشد.

همین‌طور شما می‌توانید در مورد سیگنال و علامتی که نشان می‌دهد وقت «بیدار شدن از خواب» و خارج شدن از اتاق است با کودکتان توافق کنید. برای مثال، زنگ زدن ساعت یا وقتی شما صدایش می‌زنید و همچنین می‌توانید یک ساعت آنالوگ بدون عقربه‌ٔ ثانیه‌گرد را در اتاقش بگذارید و یک برچسب روی عدد ساعتی که در آن بلند شدن از تخت ایرادی ندارد برایش بچسبانید.

در مورد خرید کتاب برای بچه‌ها بدانید.

نکتهٔ والدین: واکسیناسیون کودک

اکنون فرصت مناسبی است تا به‌روز بودن واکسیناسیون فرزندتان را بررسی کنید، به خصوص اگر بخواهید کودکتان را در یک کلاس یا پیش‌دبستان ثبت‌نام کنید. پس شاید لازم باشد برای تزریق واکسن‌های ضروری از پزشکش وقت بگیرید. برای مثال، موعد دزهای نهایی واکسن سه‌گانه (دیفتری- کزاز-سیاه‌سرفه)، واکسن ام‌ام‌آر (سرخک- اوریون-سرخجه) در حد فاصل سن چهار تا شش سالگی است. در مورد واکسیناسیون کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط