چهار سال و هشت ماه: دوران زخم و خراش‌

کودک چهار سال و هشت ماههٔ شما حالا در سومین هفته از ماه نهم چهار سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک چهار سال و هشت ماهه آشنا شوید.

زخم‌ و خراش‌

برخی از بچه‌های چهار ساله به نظر می‌رسد که همه‌ٔ کارها را با نهایت شور و شوق انجام می‌دهند و با شهامت، کنجکاوی و سرعت دنیای خود را کندوکاو می‌کنند. اگر یک بچه‌ٔ چهار ساله را در زمین بازی تماشا کنید، فردی را خواهید دید که هر لحظه اطمینانش به بدن و حرکاتش بیشتر می‌شود. او از روی چیزها می‌پرد، با اطمینان بیشتری از پله‌ها بالا می‌رود و گرفتن و پرتاب توپ را با دقت بیشتری انجام می‌دهد.

نقطه ضعف این اعتمادبه‌نفس تازه این است که با مغزی نه کاملاً بالغ همراه است و نتیجهٔ نهایی شاید حرکت‌های خطرساز زیادی باشد. چهار ساله‌ها عاشق شیرین‌کاری و نمایش مهارت‌های خود هستند و قدرت قضاوت آنها همپای مهارت‌های بدنی جدیدشان رشد نکرده است و اگرچه می‌توانند دستورات را آسان‌تر دنبال کنند، اما همیشه آنها را به یاد نمی‌آورند.

به همین دلیل است که بچه‌های چهار ساله هنوز در بازی به نظارت و همچنین یادآوری‌های زیاد نیاز دارند. از آنجا که آنها خطرهایی را که بزرگسالان از آن آگاهند نمی‌بینند، تعیین محدودیت و صحبت در مورد ایمنی با توضیحات بسیار دقیق و ملموس بسیار مهم است. هنگام دوچرخه‌سواری روی اهمیت پوشیدن کلاه ایمنی تأکید کنید. هر بار که به استخر می‌روید، قواعد ایمنی در آب را برایش مرور کنید. به یاد داشته باشید که نیازی نیست جلوی هر بازی‌ای را که «خشن» به نظر می‌رسد بگیرید، فقط متوجه باشید که این یک سن حادثه‌خیز و پرمخاطره است، بنابراین مراقب و هشیار بمانید!

برای اطلاعات بیشتر، مطالب آموزش کمک‌های اولیه را ببینید.

نکتهٔ والدین: کمک‌های کودکتان

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که تهیهٔ غذاهای مغذی در یک زندگی پرمشغله سخت است؟ از کمک فرزندتان استفاده ببرید! ممکن است به نظر برسد که وجود یک کودک زیر دست و پا باعث می‌شود که زمان آماده کردن غذا بیشتر شود و در واقع، در ابتدا ممکن است همین‌طور باشد. اما بچه‌ٔ چهار ساله‌ٔ شما به طور فزاینده‌ای قادر به انجام کارهای ساده، مانند خرد کردن کاهو با دست، هم زدن یا ورز دادن خمیر است.

بچه‌هایی که در تهیه‌ٔ غذا دخالت دارند، معمولاً پذیرای خوردن طیف وسیعی از غذاها هستند، چون در فرایند رساندن آن غذا به سفره نقش دارند و به آن افتخار می‌کنند.

در مورد کمک کودکان در کارهای خانه بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط