پنج سال و ۹ ماه: تقویت عزت نفس

پنج سال و ۹ ماه: تقویت عزت نفس

کودک شما حالا پنج سال و ۹ ماهه است. در این مطلب با بخشی از نکات در مورد زندگی، شخصیت و رفتار یک کودک پنج سال و ۹ ماهه آشنا خواهید شد.

تقویت عزت نفس

هر پدر و مادری فرزندی می‌خواهد که با اعتماد به نفس باشد و احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد. الان زمانش است که بررسی کنید که آیا در زمینهٔ تقویت عزت نفس سالم در فرزندتان، مسیر درست را می‌روید یا نه. برای مثال از خودتان بپرسید:

  • آیا عشق بی‌قید و شرطی به او می‌دهم؟ هنگام تأدیب و تربیت مطمئن شوید که رفتار اشتباه را نقد و اصلاح می‌کنید و خود شخصیت کودک را سرزنش نکنید.
  • آیا واقعاً توجه می‌کنم؟ وقتی فرزندتان صحبت می کند به او نگاه کنید و انجام کارهای دیگر را متوقف کنید. اگر واقعاً نمی‌توانید تمام توجه خود را به او اختصاص دهید، دلیلش را توضیح دهید و قول دهید که بعداً در ساعت مشخصی از آن روز پیگیر صحبتش شوید و این کار را انجام دهید.
  • آیا با مصداق‌های مشخص از او تعریف می‌کنم؟ وقتی فرزندتان کاری را عالی انجام می‌دهد، با کلمات دقیق به او بگویید، مثلاً «چقدر با نظم و ترتیب این کار رو انجام دادی» نه با یک جمله‌ٔ کلی مثل «تو خیلی عالی بودی» یا «تو خیلی خوبی».
  • آیا با او همدلی می‌کنم؟ اگر فرزندتان پس از مقایسه‌ٔ خود با دیگران از خودش ناامید شده است، به او بگویید که احساسات غم‌انگیزش را درک می‌کنید اما یک نکتهٔ مثبت هم به آن اضافه کنید: «می‌دونم دوست داشتی می‌تونستی مثل سارا کتاب بخونی، درسته که اون خوندنش خیلی خوبه، ولی تو هم داری یاد می‌گیری و معلمت همیشه به من می‌گه تو نقاشی‌های خیلی قشنگی می‌کشی!»
  • آیا فرزندم را به ریسک کردن تشویق می‌کنم؟ تلاش برای کارهای جدید و سخت و سپس موفق شدن در آنها باعث شکل‌گیری اعتماد به نفس می‌شود. نباید سعی کنید او را از همه‌ٔ مشکلات یا شرایط سخت نجات دهید.

در مورد تقویت عزت نفس در کودکان بیشتر بدانید. 

نکتهٔ والدین: مهارت روایت و قصه گفتن

آیا به دنبال راهی جدید برای گذراندن وقت با فرزند خود هستید؟ قصه‌گویی را تشویق کنید. فرزندتان احتمالاً همیشه عاشق داستان شنیدن بوده است. همزمان با شکوفایی مهارت‌های زبانی، او در داستان گفتن نیز مهارت بیشتری پیدا می‌کند، چه داستان‌هایی که خودش می‌سازد و چه تعریف کردن اتفاق مهمی که افتاده است.

توانایی روایت یک داستان برای تقویت زبان، نوشتن و درک مطلب مهم است. کودک شما می‌فهمد که داستان‌ها یک شروع، یک میانه و یک پایان دارند و معمولاً داستان‌های خودش را به همین شکل می‌سازد.

با نقل داستان‌هایی از خودتان، خواه داستان‌هایی باشد که خودتان می‌سازید، خواه تعریف کردن ماجراهای آن روزتان، علاقه‌‌اش به داستان‌گویی را افزایش دهید. از داستان‌پردازی برای تقویت رفتارهایی که رویشان کار می‌کنید، استفاده کنید، مثلاً با گفتن قصه‌ای درباره‌ٔ قورباغهٔ کوچکی که به رختخواب نمی‌رود.

بچه‌ها همچنین از خلق داستان‌هایی با کمک شما لذت زیادی خواهند برد. به نوبت یک یا دو جمله اضافه کنید تا داستان کاملی بسازید.

مطلب خرید کتاب برای بچه‌ها را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط