پنج سال و ۹ ماه: یادگیری از طریق بازی

پنج سال و ۹ ماه: یادگیری از طریق بازی

با پایان این هفته کودک شما پنج سال و ۹ ماهش تمام می‌شود و دیگر یک کودک پنج سال و ۱۰ ماهه خواهد بود. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک پنج سال و ۹ ماهه آشنا شوید.

یادگیری از طریق بازی

اگر چند لحظه درنگ کنید تا بازی فرزندتان را تماشا کنید، ممکن است متوجه شکل‌گیری سطح جدیدی از پیچیدگی شوید. تخیل کودک پنج ساله‌ منظره‌ای تماشایی است. به عنوان مثال، در بازی نمایشی، چه با عروسک‌ها و چه با دوستانی که لباس نمایشی می‌پوشند، پیچ‌های داستانی بیشتری وجود دارد و شخصیت‌ها با روابط پیچیده‌ای که با یکدیگر دارند، هوشمندانه‌تر و متعادل‌تر می‌شوند.

فرزند شما نحوه‌ٔ عمل و کنش افراد را بهتر پیش‌بینی می‌کند و مشاهداتی از آنچه در اطرافش اتفاق می‌افتد را در بازی می‌گنجاند. این نوع بازی رشد مهارت‌های اجتماعی را تقویت می‌کند. بچه‌ها همه چیز را، از مذاکره گرفته تا حل تعارضات و مصالحه کردن یاد می‌گیرند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که بازی نمایشی و وانمودی به بچه‌ها کمک می‌کند تا خودتنظیمی را یاد بگیرند. آنها وقتی بازی می‌کنند، اغلب با خود درمورد اینکه قرار است چه اتفاقی بیفتد و اینکه آنها چگونه واکنش نشان خواهند داد صحبت می‌کنند. آنها در حال «تمرین» زندگی واقعی هستند.

اینها مهارت‌هایی حیاتی هستند که با نشستن مقابل کامپیوتر یا صفحه‌ٔ تلویزیون به دست نمی‌آیند. در حقیقت، توانایی یک کودک در مدیریت احساسات و تکانه‌هایش در پیش‌بینی موفقیت در مدرسه بیشتر از ضریب هوشی اهمیت دارد. بچه‌ها وقتی خودکنترلی دارند بهتر یاد می‌گیرند.

در مورد بازی‌های کودکانه بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: الگوی کتابخوانی

نگرانید که دیگر فرصتی برای خواندن روزنامه هم ندارید، چه برسد به خواندن یک کتاب خوب؟ وقتی برای آن پیدا کنید، در حالت ایده‌آل در زمانی که فرزندتان در آن نزدیکی بازی می‌کند و می‌تواند شما را ببیند. داشتن الگوی خوب در زمینه‌ٔ خواندن، روشی عالی برای تقویت این عادت در کودکان است.

نکتهٔ مهم: اگر بیشتر مطالعه‌ٔ خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهید، به فرزندتان بگویید که دارید چه کاری انجام می‌دهید. او ممکن است هر نمایشگری را با بازی‌های رایانه‌ای یکی بداند، حتی اگر شما نشسته‌اید و روزنامه، کتاب یا اخبار علمی می‌خوانید.

در مورد زمان نمایشگرها برای کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط