پنج سال و ۱۰ ماه: یادگیری بحث و مجادله

پنج سال و ۱۰ ماه: یادگیری بحث و مجادله

این هفته هم یکی از هفته‌های پنج سال و ۱۰ ماهگی کودکتان است. در این مطلب با بخشی از رفتار و شخصیت یک کودک پنج سال و ۱۰ ماهه آشنا خواهید شد.

یادگیری بحث و مجادله

چرا ساده‌ترین گفت‌وگو با بچه‌ٔ پنج ساله پتانسیل تبدیل شدن به یک جدل را دارد؟ زیرا مغز فرزند شما از سرعت بالایی برخوردار است. او در حال صیقل دادن توانایی خود برای استدلال کردن و بحث و جدل است. به همین دلیل هم «زیرا» و «چون که» به کلمات محبوب او تبدیل شده است.

زندگی با یک وکیل مدافع فسقلی می‌تواند بسیار کلافه‌کننده باشد، اما یاد گرفتن مناظره و دلیل آوردن برای نظرش به شکلی قانع‌کننده و منصفانه مهارتی باارزش است. به یاد داشته باشید که لازم نیست جروبحث شامل خشم و عصبانیت یا مترادف با دعوا کردن باشد؛ کشمکش در جهت تغییری مثبت لازمهٔ زندگی ماست.

برای اینکه او را در مسیر صحیح قرار دهید، وقتی می‌خواهد در مورد یکی از قوانین خانه بحث کند یا به تصمیم‌گیری در مورد محل غذا خوردن کمک کند، یک سری قوانین پایه وضع کنید. مثلاً، جیغ زدن و بددهنی نداریم. او باید مؤدب و آرام صحبت کند.

چالش شما این است که در عین حال که به حق ابراز عقیده‌ٔ او احترام می‌گذارید، در موضوعات مهم کوتاه نیایید. در مورد برخی موارد کم‌اهمیت‌تر تسلیم شوید. بگذارید در برخی مذاکرات که برای شما اهمیت زیادی ندارند پیروز شود.

برای مثال، اگر شما و همسرتان در حال صحبت در مورد محل شام خوردن هستید و فرزندتان برای پیتزا خوردن جیغ و داد می‌کند، ببینید آیا واقعاً برایتان مهم است که کجا می‌روید؟ اگر فرزندتان می‌تواند برای برتری پیتزا به همبرگر به شکل قانع‌کننده‌ای استدلال کند، این از آن موقعیت‌هایی است که می‌توانید تسلیم او شوید و حرفش را قبول کنید.

صحبت با کودکان در مورد موضوعات مختلف را یاد بگیریم.

نکتهٔ والدین: حفظ خونسردی

هر قدر هم که فرزند شما روی اعصابتان می‌رود، سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید. خشم فقط به خلق‌وخوی تند دامن می‌زند. سعی کنید این دستورالعمل را به خاطر بسپارید که با کودک خود همان‌طور صحبت کنید که می‌خواهید با شما صحبت شود.

در مورد آثار بد کتک زدن بچه‌ها و اثر تنبیه روی کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط