پنج سال و یک ماه: بازی ویدیویی

کودک شما حالا پنج سال و یک ماهش کامل شده و وارد ماه دوم از پنج سالگی‌اش شده است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک پنج سال و یک ماهه آشنا شوید.

بازی‌های ویدیویی

فرزند شما در حال به دست آوردن هماهنگی حرکتی و توانایی ذهنی انجام بازی‌های رایانه‌ای پیچیده‌تر است و علاقه‌ٔ او به آنها نیز ممکن است در حال افزایش باشد. بچه‌های پنج ساله دوست دارند از دوستان خود و بچه‌های بزرگ‌تر تقلید کنند. اما بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای، مثل بازی‌های آنلاین، کنسول‌های دستی یا بازی‌های تلویزیونی، بالقوه اعتیاد‌آور هستند.

محققان به طور فزاینده‌ای بر این باورند که انجام این بازی‌ها باعث فعال شدن دوپامین می‌شود و دوپامین یک ماده‌ٔ شیمیایی مغزی است که باعث می‌شود بچه‌ها بخواهند آن گیم را دوباره و دوباره بازی کنند. علاوه بر این، اگر زمان زیاد بازی ویدیویی جایگزین بازی فعال شود، بازی‌های رایانه‌ای ریسک چاقی کودک را افزایش می‌دهد. خیلی زود نیست که شروع به ایجاد عادت‌های مثبت در مورد استفاده از بازی‌های ویدیویی کنید. چند پیشنهاد برای شما به شکل زیر است:

  • خرید سیستم بازی را تا آنجا که ممکن است به تأخیر بیندازید.
  • نوع گیم‌هایی را که کودکتان بازی می‌کند و مدت بازی را به طور دقیق کنترل کنید. حتی سیستم‌های بازی فعالانه مانند Wii نیز باید مکمل بازی فیزیکی در محیط خانه و فضای باز بیرون باشد نه جایگزینی برای آن.
  • تایم بازی ویدیویی را درفاصله‌ٔ بین تایم‌ بازی معمولی و فعال قرار دهید.
  • اجازه‌ٔ خوردن تنقلات در حین بازی ویدیویی را ندهید.
  • در انتخاب بازی‌ها از دستورالعمل‌های سنی آنها پیروی کنید.

در مورد تربیت کودک باهوش بدانید.

نکتهٔ والدین: برخورد با کتک‌کاری

اینکه فرزندتان شما را بزند، آن هم وقتی فکر می‌کنید او آن‌قدر بزرگ شده که «عاقل‌تر باشد»، می‌تواند تکاندهنده باشد. بچه‌های پنج ساله هنوز با خودکنترلی و مهار خود در تقلا هستند. وقتی این اتفاق می‌افتد، واکنش و برخورد شدیدی نشان ندهید اما قاطع عمل کنید. دست‌های او را بگیرید و ضمن بیان قانون «زدن ممنوع»، به احساسات او اذعان کنید و بگویید: «من می‌دونم که خیلی عصبانی هستی، اما نمی‌تونی من یا دیگران رو بزنی. زدن درد داره.»

در مورد بازی‌های خشن کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط