پنج سال و دو ماه: توان بی‌حد و مرز

کودک شما حالا پنج سال و دو ماهه شده و وارد ماه سوم از پنج سالگی‌اش شده است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک پنج سال و دو ماهه آشنا شوید.

انرژی بی‌حد و مرز

انگار همین دیروز بود که فرزندتان تاتی‌تاتی‌کنان و با تکیه روی یک پایش راه می‌رفت. حالا او باوقار راه می‌رود و پر از انرژی است. او هماهنگی حرکتی و کنترل بیشتری روی بدن خود دارد. وقتی از پله‌ها بالا می‌رود به تناوب پاهایش را عوض می‌کند. با سهولت راه می‌رود و می‌دود.

این ویژگی‌های فیزیکی، همراه با کنجکاوی بی‌حد‌ توضیح می‌دهد که چرا بسیاری از بچه‌های پنج ساله به صورت دائم در حرکت و جنبش هستند. بازی‌های شامل تعقیب و گریز و دویدن کاملاً مناسب این سن است. بازی محبوب دوران کودکی خودتان، مانند گرگم به هوا را به فرزندتان یاد بدهید.

بچه‌ها در این سن معمولاً در مورد توانایی‌های جسمی خود نیز اعتمادبه‌نفس بیش از حدی دارند و هنوز در مورد اینکه چه چیزی ایمن است و چه چیزی نیست، قضاوت و تشخیص خوبی ندارند. مثلاً ممکن است کودکتان با خودش بگوید: «از بالای سرسره پایین بپریم؟ چرا که نه؟» پس در زمان بازی آنها را زیر نظر داشته باشید و قوانین واضحی تعیین کنید. بچه‌ٔ شما آن‌قدر بزرگ شده است که بتواند قوانین را بفهمد و دنبال کند.

در مورد ایمن‌سازی خانه برای بچه‌ها بدانید.

نکتهٔ والدین: مسخرگی و لوس بودن

یکی از جنبه‌های رفتاری فرزندتان که در ابتدا دلپذیر یا خنده‌دار است اما خیلی‌خیلی زود کسل‌کننده می‌شود، مسخرگی است. مسخرگی و لوس بودن جزئی از این سن کودک شماست ولی اپیزودهای مسخره‌بازی به این معنا نیست که کودک شما کمدین خواهد شد. بچه‌های پنج ساله می‌توانند انواع و اقسام چیزها را خنده‌دار ببینند، طوری که به شکل هیستریکی به قهقهه‌ بیفتند یا یک عبارت مسخره را تکرار کنند و بدون توقف دور خودشان بچرخند، مثلاً نقش توله‌سگ را بازی و مدت‌ها پارس کنند؛ افسوس که شکل‌های این مسخرگی یکی دوتا نیست، بلکه تقریباً بی‌پایان است!

نادیده گرفتن گزینشی و انتخابی از سمت شما، معمولاً بهترین راه برای کنار آمدن با این رفتار بچه‌هاست. در هر مورد ببینید که آیا این یک رفتار خطرناک یا بی‌ادبانه است یا صرفاً آزاردهنده است. خاتمه دادن به یک رفتار آزاردهنده از طریق نادیده گرفتن آن بسیار مؤثرتر از تغذیه‌ٔ آن با نشان دادن نارضایتی‌تان است. مثلاً با گفتن «شورش رو درآوردی!» یا «تمومش کن دیگه!» یا تهدید به مجازات در صورت متوقف نشدن این واکنش‌ها، همه شکلی از توجه شماست!

در مورد تربیت کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط