پنج سال و دو ماه: مهارت‌های گفتاری

کودک شما پنج سال و دو ماه دارد و در حال گذراندن ماه سوم از پنج سالگی‌اش است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک پنج سال و دو ماهه آشنا خواهید شد.

مهارت‌های گفتاری

برخی از بچه‌ها هنوز در تولید برخی صداها مشکل دارند. در این سن، نوک زبانی حرف زدن یا مشکل در تلفظ صداهای «لام»، «ر»، «سین»، «ز» و «ش» طبیعی است. این بخشی از فرایند یادگیری گفتار است، چون این صداها پیچیده‌ترین حرکات عضلانی را می‌طلبند. بیشتر بچه‌ها در هفت یا هشت سالگی نوک زبانی حرف زدن را پشت سر می‌‌گذارند.

لکنت زبان نیز غیرمعمول نیست. لکنت معمولاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که دهان فرزندتان نمی‌تواند با مغز سریع او همگام شود و این به تکرار کلمات و صداها منجر می‌شود. هنگامی که او هیجان‌زده یا خسته است، حتی امکان دارد در گفتن کلمات درست دچار مشکل شود. بیشتر بچه‌ها در پنج تا شش سالگی از لکنت خلاصی می‌یابند.

مهارت‌های زبانی را با گفت‌وگو با بچه و کتاب خواندن برای او تقویت کنید. سعی نکنید جملاتش را تمام کنید یا برای تمام شدن حرفش او را به تعجیل وا ندارید. شما نمی‌خواهید او را بیش از آنچه که هست کلافه کنید. تلفظ‌های اشتباه «بامزه» را مسخره یا تقلید نکنید. به مدل‌سازی گفتار صحیح ادامه دهید.

جدول زمانی حرف زدن کودک را ببینید.

نکتهٔ والدین: وسایل کارهای هنری

اگر وسایل کار هنری را منظم و در دسترس فرزندتان نگه دارید‌، احتمال بیشتری هست که از آنها استفاده کند. قفسه‌های باز دسترسی به وسایل را آسان‌تر می‌کند. مدادشمعی، مداد، کاغذ، ماژیک‌های پاک‌شونده، چسب میله‌ای و خاک رس بازی کودکان را روی قفسه‌های پایین‌تر که دسترسی به آنها آسان است، نگه دارید.

چند ظرف پلاستیکی دردار بردارید تا بتوانید اشیای یک‌شکل را در آنها تفکیک کنید. روی در هر ظرف یک کارت بچسبانید که اسم و تصویری از محتوای آن را نشان می‌دهد. یادتان باشد اشیایی را که به نظارت نیاز دارند، مانند قیچی یا چسب‌های مایع قوی را دور از دسترس و در یک جعبه‌ٔ بسته قرار دهید.

مطالب آموزش هنر به بچه‌ها و جدول کار هنری کودکان را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط