پنج سال و سه ماه: ثبات قدم

کودک شما پنج سال و سه ماهش تمام شده است و حالا در ماه چهارم از پنج سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی یک کودک پنج سال و سه ماهه آشنا شوید.

ثبات قدم

ثبات قدم بزرگ‌ترین راز تربیت یک کودک پنج ساله است. بچه‌ها در این سن به برنامه‌‌های روتین و چارچوب‌های آشنا متکی هستند و برای درک انتظارات شما از رفتارشان نیز به ثبات قدم و استمرار نیاز دارند. بچه دچار سردرگمی می‌شود وقتی می‌بیند به خاطر رفتاری، یک روز به او وقفه می‌دهید و روز بعد فقط به یک «بس کن» اکتفا می‌کنید. بهترین روش برای تقویت قوانین، اعمال آنها به شکل قابل اتکا و مداوم است.

البته، گاهی اوقات استثناهایی نیز وجود خواهد داشت، مثلاً یک موقعیت خاص که تصمیم می‌گیرید ایرادی ندارد کوسن‌های مبل برای ساختن یک کوه آتشفشان یا قلعه به هم ریخته شود. مادامی که روشن کنید این یک استثناست و چرای آن را مشخص کنید، مشکلی به وجود نمی‌آید. چرایش مثلاً می‌تواند این باشد که «چون بیرون بارون می‌باره، امروز می‌تونی با کوسن‌ها یه قلعه درست کنی، هرچند قانون همیشگی ما اینه که کوسن‌های روی مبل رو پایین نندازیم.»

این موضوع که پدر و مادر، هر دو در مورد قوانین مهم خانه با هم هماهنگ باشند بسیار کمک می‌کند، زیرا در این صورت سردرگمی و تناقضی وجود ندارد و هیچ یک از والدین تلاش والد دیگر را خنثی نمی‌کند. اما اشکالی ندارد اگر قوانین خانه و مدرسه یا خانه‌ٔ شما و خانه‌ٔ مادربزرگ اندکی متفاوت باشد. فرزند شما حالا آن‌قدر بزرگ هست که درک کند شرایط مختلف استانداردهای متفاوتی دارند.

نکتهٔ والدین: تنهایی حمام کردن

اگر هنوز اجازه نداده‌اید فرزندتان خودش به تنهایی حمام کند، احتمالاً الان وقت خوبی است. هرچند به دلیل خطر غرق شدن، بچه‌های زیر پنج سال نباید بدون نظارت کنار آب استخر یا هر جایی که آب عمق‌دار دارد باشند، اما در پنج سالگی، کودک شما به اندازهٔ کافی بزرگ و قوی شده است و باید بتواند از قوانین کلی پیروی کند. مثلاً قانون «ایستادن در وان ممنوع» یا «بیرون آمدن و برگشتن دوباره به وان ممنوع» که می‌تواند باعث لیز خوردن شود.

برای رعایت جانب احتیاط، در صدارس فرزندتان بمانید تا بتوانید فرایند حمام کردن را کنترل کنید. اسباب‌بازی‌های حمام را بیاورید تا فرزندتان در حین خیس خوردن و لیف کشیدن سرگرم بماند و احتمالاً هنوز باید در شامپو زدن کمکش کنید.

در مورد ایمنی حمام کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط