پنج سال و پنج ماه: درک آواها

پنج سال و پنج ماه: درک آواها

کودک شما همچنان در حال گذر از پنج سال و پنج ماهگی‌اش است و در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی و رفتار یک کودک پنج سال و پنج ماهه آشنا خواهید شد.

درک آواها

در پنج سالگی، بسیاری از بچه‌ها می‌توانند برخی حروف را تشخیص می‌دهند، البته اگر این موضوع در پیش‌دبستانی یا توسط شما تدریس ‌شود. آنها همچنین می‌دانند که حروف نمایانگر اصوات هستند و می‌توانند صدای آغازین کلمات را تشخیص دهند. به همین دلیل است که شاید ببینید فرزندتان صداهای کلمات را تجزیه و جدا می‌کند. مثلاً او می‌تواند تشخیص دهد که «پیشی» با صدای «پ» شروع می‌شود و می‌تواند به کلمات دیگری هم فکر کند که با حرف «پ» شروع می‌شوند.

در این مرحله، حتی ممکن است قادر به خواندن چند کلمه از روی شکل ظاهر آنها هم باشد. اگر از شما خواست کلمه‌ای را برایش هجی کنید، این کار را بکنید. حتی ممکن است خودش سعی کند چیزی را هجی کند و کلماتی با املاهای اختراعی بنویسد.

شما می‌توانید به بازی‌های زبانی ادامه دهید و آن را مفرح کنید. هرچه فرزندتان صداهای تشکیل‌دهنده‌ٔ کلمات را بیشتر تغییر دهد، مهارت خواندن راحت‌تر به دست می‌آید. انواع «بازی با کلمات» را انجام دهید و کلمات هم‌قافیه اختراع کنید. همچنین می‌توانید اشیایی را در خانه پیدا کنید که با یک حرف شروع می‌شوند و مثلاً از او بپرسید که اگر صدای اول کلمهٔ «مامان» را نگوید، چه صدایی خواهد داشت.

نکتهٔ والدین: یک همکار کوچولو

حالا فرزند کوچولوی شما توانایی انجام کارهای کوچک خانگی را دارد. بنابراین اگر هنوز این کار را نکرده‌اید، وقت خوبی است که چند مسئولیت به او واگذار کنید. او می‌تواند به چیدن میز، پیدا کردن لنگ جوراب‌ها یا پر کردن کاسه‌ٔ آب سگ شما کمک کند.

بچه‌های پنج ساله در بیشتر مواقع از کمک کردن لذت می‌برند، اما توانایی انجام یک کار به این معنی نیست که هر بار یادش می‌ماند آن را انجام دهد یا همیشه آن را با میل و رغبت انجام می‌دهد؛ مخصوصاً با از بین رفتن تازگی آن کار. انجام کارهای خانگی مسئولیت‌پذیری را یاد می‌دهد و اعتمادبه‌نفس ایجاد می‌کند. همچنین به بچه کمک می‌کند احساس کند عضوی از «تیم» خانواده‌ است.

جدول زمانی کمک کودکان در کار خانه را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط