پنج سال و پنج ماه: دانشمند کوچولوی شما

پنج سال و پنج ماه: دانشمند کوچولوی شما

پنج سال و پنج ماهگی کودک شما این هفته تمام می‌شود و از هفتهٔ دیگر یک کودک پنج سال و نیمه خواهد بود. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی و رفتار یک کودک پنج سال و پنج ماهه آشنا خواهید شد.

دانشمند کوچولو

علم آشپزخانه راه خوبی است تا به فرزندتان کمک کنید به جای اینکه جلوی تلویزیون بنشیند، به شکلی سرگرم‌کننده وقت بگذراند و شاید چیزی هم یاد بگیرد! چند پروژه‌ٔ آشپزخانه‌ای سرگرم‌کننده برای کودکان در این سن به ترتیب زیر است:

سرگرمی رنگی: یک ساقهٔ کرفس همراه برگ‌هایش یا مقداری برگ گل سفید را در یک لیوان آب بگذارید. چند قطره رنگ خوراکی به لیوان اضافه کنید. از فرزندتان بپرسید که فکر می‌کند چه اتفاقی می‌افتد. چند ساعت صبر کنید و دوباره آن را بررسی کنید. کرفس یا گلبرگ‌های سفید رنگ خوراکی را جذب می‌کنند و تغییر رنگ می‌دهند.

جاذبه‌ٔ مغناطیسی: به کودکتان یک آهنربای بزرگ بدهید و به او اجازه دهید تا در کشوهای قاشق و چنگال‌ها، قابلمه و تابه‌ها و وسایل آشپزخانه گشت بزند و حدس بزند که آهن‌ربا چه چیزهایی را جذب می‌کند. حلا از او بپرسید که فکر می‌کند آن اشیا و آهنربا چه چیز مشترکی دارند؟ یادتان باشد از قبل وسایل برنده و تیز را برداشته باشید.

هم زدن جادویی: یک تخم‌مرغ خام را در کاسه‌ای بشکنید و همزن برقی را روی درجهٔ بالا قرار دهید. بعد از ۳۰ ثانیه چه اتفاقی می‌افتد؟ بعد از یک دقیقه؟ و بعد از دو دقیقه؟ توضیح دهید که چگونه مواد می‌توانند با هم زدن، مخلوط شدن یا پخته شدن تغییر شکل دهند. برای آموزش ترکیب رنگ‌ها از کودک بخواهید دو قاشق چای‌خوری دارچین و دو قاشق غذاخوری شکر را اندازه‌گیری کند. هر دو را درون ظرفی پلاستیکی قرار دهید و در ظرف را محکم ببندید و تکانش بدهید. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به او نشان دهید چگونه دو رنگ مختلف به طور یکنواخت با هم مخلوط می‌شوند. این خوراکی‌ها را دور نریزید، شاید بهتر باشد این کار را زمانی که قصد دارید شیرینی یا کیک درست کنید آموزش دهید و بازی کنید.

در مورد آموزش علوم به بچه‌ها بدانید.

نکتهٔ والدین: هنر شاد بودن

یک پدر باشید یا مادر، هرگز نقش همسرتان را در ایجاد حس امنیت و آرامش کودکان نادیده نگیرید. عشق ورزیدن و احترام به همسرتان جلوی نگاه بچه‌ها، با هم خندیدن‌، بازی کردن گروهی، صحبت کردن و وقت‌گذرانی با خانواده یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای آموختن درس مهم زندگی، یعنی خندیدن و شاد بودن به کودکانتان بدهید.

داشتن این پیوند شاد در نهایت منجر به ایجاد حس امنیت در بچه‌ها و سپس بزرگسالی‌شان می‌شود و همیشه در هر زمانی همراهشان خواهد بود تا به پشتوانهٔ آن انسان‌های قوی و محکمی باشند. یادمان باشد شادی چیزی نیست که آن را به کودکانمان بدهیم، شادی چیزی است که به آنها می‌آموزیم.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط