پنج سال و شش ماه: تعیین مرزها

کودک شما حالا پنج سال و شش ماهش هم کامل شده و وارد ماه هفتم از پنج سالگی خود شده است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک پنج سال و نیمه آشنا شوید.

تعیین مرزها و حدود

آیا باید اجازه دهید کودک پنج ساله‌ٔ شما به تنهایی در خیابان قدم بزند یا با دوچرخه خود را به خانه‌ٔ دوستش برساند؟ آیا اجازه دارد بدون نظارت بزرگسالان جلوی خانه بازی کند؟ تصمیماتی از این دست برای بسیاری از والدین بسیار دشوار است. شما می‌خواهید استقلال او را تشویق کنید و در عین حال می‌خواهید مسئولیت‌پذیر باشد.

متخصصان می‌گویند بیشتر بچه‌ها تا ۱۰ سالگی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری انفرادی آماده نیستند. با توجه به امنیت محله‌ٔ شما، بازی در محوطه‌ٔ جلوی خانه احتمالاً با سن او متناسب‌تر است. اما بسیاری از عوامل در تصمیم‌گیری شما درباره‌ٔ ایمنی نقش دارند، مثل محل زندگی‌تان، میزان ترافیک و بزرگ‌ترین متغیر یعنی سطح بلوغ فرزندتان. شما او را بهتر از همه می‌شناسید، پس بررسی کنید که آیا او محتاط است یا ماجراجو و آیا از قوانین خانه‌ پیروی می‌کند؟

در پنج سالگی، بچه‌ها به اندازه‌ٔ کافی بالغ هستند که اهمیت ایمن بودن را درک کنند و از قوانین و اصول ساده‌ٔ ایمنی پیروی کنند. اما بین «دانستن» قوانین و رعایت مداوم آنها تفاوت وجود دارد. بچه‌های پنج ساله بی‌پروا و عجول هستند و دوست دارند محدودیت‌ها را تست و آزمایش کنند. همچنین آنها همیشه خطر را تشخیص نمی‌دهند، پس صرف‌نظر از اینکه فرزندتان چه کاری انجام می‌دهد شما هنوز هم باید همیشه مراقبش باشید.

در مورد آمادگی جسمانی پنج سالگی بدانید.

نکتهٔ والدین: نه گفتن و نه شنیدن

شما هم از «نه» گفتن بی‌وقفهٔ کودکتان خسته شده‌اید؟ فرزندتان نیز ممکن است خسته باشد، تا حدی که خود را به نشنیدن می‌زند. برای حل شدن موشوع این جایگزین‌های کاربردی را امتحان کنید و سپس با توجه به موقعیت آنها را در موارد مشابه هم بسط دهید:

  • به جای گفتن «ندو»، بگویید: «توی خونه راه برو».
  • به جای «نه» از واژه‌ای فراخور موقعیت استفاده کنید. به عنوان مثال بگویید: «این کارت رو تموم کن».
  • از توصیف‌کننده‌ها برای تعیین زمان و مقدار استفاده کنید. به جای عبارت «قبل از شام شیرینی نداریم» بگویید: «بعد از شام می‌تونی یه کلوچه بخوری».

مطلب مادرشو در مورد کمتر نه گفتن به کودک را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط