پنج سال و شش ماه: ارزش پول

پنج سال و شش ماه: ارزش پول

با پایان این هفته، پنج سال و شش ماهگی کودکتان تمام می‌شود و از هفتهٔ دیگر او دیگر یک کودک پنج سال و هفت ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک پنج سال و شش ماهه آشنا شوید.

ارزش پول

فرزندتان احتمالاً می‌داند که پول برای چیست. شما آن را تحویل می‌دهید و در ازایش غذا یا کالایی می‌گیرید. اما هنوز نمی‌فهمد که هر سکه و اسکناس ارزش خاص خود را دارد.

برای کمک به آموزش درجه‌بندی اسکناس‌ها، آنها را نام ببرید و توضیح دهید که ارزش هر یک چقدر است. اما کودکتان تا کلاس اول یا دوم درک درستی از اینکه مثلاً پنج تا اسکناس هزار تومانی معادل یک اسکنان پنج هزار تومانی است نخواهد داشت. از او بخواهید که سایزهای مختلف سکه‌ و اسکناس‌ها را از هم تفکیک کند. مقداری پول خرد را برایش بشمارید. به او نشان دهید که روی اسکناس‌ها شماره‌های مختلفی وجود دارد که نشان‌دهنده‌ٔ ارزش متفاوت آنهاست.

برای شروع پول توجیبی دادن، برخی از خانواده‌ها منتظر می‌مانند تا کودکشان واقعاً تفاوت قدرت خرید یک اسکناس هزار تومانی با یک پنج هزار تومانی را درک کند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند که دادن پول توجیبی را به عنوان ابزاری آموزشی زودتر شروع کنند. اگر تصمیم گرفتید به فرزندتان پول توجیبی بدهید، اهداف اصلی را در خاطر داشته باشید، اگرچه سال‌ها طول می‌کشد تا بچه‌ها آنها را به طور کامل بفهمند. برخی از این اهداف اینهاست:

برای یادگیری پس‌انداز کردن: اگر کودکتان برای آن عروسک جدیدی که می‌خواهد پول خردی را در قلک خود بریزد، در واقع مفهوم تلاش برای رسیدن به هدف و خشنودی را یاد می‌گیرد. همچنین پر شدن یک قلک کوچک زمان کمتری می‌برد و برای بچه‌هایی که بازه‌ٔ توجه کوتاهی دارند بهتر است.

برای فرق گذاشتن بین یک خواسته و یک نیاز: بحث در مورد تفاوت آنها را شروع کنید. به فرزندتان بگویید که شما نیازهای او را تأمین خواهید کرد و او می‌تواند برای «خواسته‌هایش»، یعنی همین چیزهای کوچکی که در ذهنش است، پس‌انداز کند. برای یاد دادن اینکه شما خودپرداز شخصی فرزندتان نیستید، پول کالای محدودی است.

در مورد آموزش ارزش پول به بچه‌ها بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: کوچک شدن لباس‌ها

آیا به نظر می‌رسد که لباس‌های کودک شما هر ماه برایش کوچک می‌شود؟ با محدود کردن خریدهای جدید به زمان تغییر فصل می‌توانید در هزینه‌ٔ خرید لباس‌های او صرفه‌جویی کنید. از این طریق می‌توانید لباس‌هایی که دارد و لباس‌هایی را که نیاز دارد مشخص کنید.

رنگ‌ها و مدل‌هایی بخرید که راحت‌تر با هم هماهنگ می‌شوند تا وقتی کودک خودش شروع به لباس پوشیدن کرد، مشکل کمتری در مورد هماهنگ بودن لباس‌هایش داشته باشید. همچنین به دنبال لباس‌هایی با دکمه‌ها و زیپ‌های ساده‌تر بگردید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط