شش سالگی: بدغذایی

با پایان این هفته کودک شما شش سال و یک ماهه خواهد شد و وارد ماه دوم از شش سالگی‌ خود می‌شود. در این مطلب با نکاتی در مورد یک کودک شش ساله آشنا شوید.

بدغذاها

مدیریت مسائل مربوط به بچه‌های ایرادگیر در مورد غذا نیازمند همان استراتژی و رویکرد خونسردانه و بدون فشاری است که برای سایر چالش‌های رفتاری مانند جنگ قدرت و نافرمانی مؤثر است، یعنی مشاجره و بالا بردن صدا ممنوع! فقط غذا را روی میز بگذارید، بدون اینکه روی آن درنگ و تأکیدی بکنید.

سعی کنید روی میز حداقل یک غذا را که فکر می‌کنید کودکتان خواهد خورد داشته باشید و سپس بگذارید خودش انتخاب کند چه چیزی و چه مقدار را بخورد و حتی اگر فقط نان می‌خورد، راحتش بگذارید. فرزند شما گرسنه نخواهد ماند و از سوءتغذیه هم نمی‌میرد. هدف این است که از برانگیختن احساسات شدید پیرامون غذا خودداری کنید.

همچنین یک دلیل علمی موجه برای بهانه‌گیری غذایی بچه‌ها وجود دارد. آنها نسبت به ما جوانه‌های چشایی بیشتری دارند که این جوانه‌های چشایی با افزایش سن از بین می‌روند، بنابراین طعم‌ها برایشان شدت بیشتری دارد. شاید به همین دلیل باشد که کودک شما از طعم‌های تند و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی رو برمی‌گرداند و بعضی از افراد که اصطلاحاً به آنها «سوپرتستر» می‌گویند در مقایسه با دیگران جوانه‌های چشایی حساس بیشتری دارند.

سرو کردن سبزیجات بخارپز یا پخته با کمی سس خانگی را امتحان کنید. گزینه‌های شیرین‌تری مانند فلفل دلمه‌ای قرمز و هویج ممکن است محبوبیت بیشتری نسبت به اسفناج یا کلم بروکلی داشته باشند. این را هم بدانید که ثابت شده است بچه‌هایی که با خانواده‌ٔ خود غذا می‌خورند، نه به تنهایی، غذاهای سالم‌تری می‌خورند. این نکتهٔ بسیار مهمی است!

در مورد بدغذایی کودکان بیشتر و کامل‌تر بدانید.

نکتهٔ والدین: اهمیت به علایق شخصی خودتان

شاید شما هم این روزها احساس می‌کنید برای علائق شخصی خود وقتی ندارید! اگر این‌طور است می‌توانید این روش را امتحان کنید:

  • فهرستی از ۵۰ کاری که دوست دارید انجام دهید تهیه کنید و این کار را تا زمانی که فهرستتان شامل ۵۰ فعالیت باشد ادامه دهید.
  • در میان آنها به دنبال یک الگو باشید، یعنی تعدادی از آنها در گروه صنایع دستی جای می‌گیرند یا کتاب خواندن؟ وقت‌گذرانی با دوستان یا ورزش؟
  • سپس در یکی از دسته‌های پرتعدادتر یک فعالیت را انتخاب کنید.
  • بعد هم تصمیم بگیرید که طی همین ماه مدتی از وقت خود را صرف آن کنید.

یک رمان می‌خوانید، در کلاس یوگا شرکت می‌کنید یا فقط با دوستانتان وقت می‌گذرانید، هیچ فرقی ندارد، یادتان باشد این قدم کوچک و تعهدی کوتاه‌مدت است که به اندازه‌ٔ چند ساعت در روز وقت می‌گیرد اما قدم بزرگی برای بازپس‌گیری شخصیت قدیمی شماست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط