شش سال و ۹ ماه: رویارویی با مرگ

کودک شش سال و ۹ ماههٔ شما در حال گذراندن آخرین هفته از شش سال و ۹ ماهگی‌اش است و از هفتهٔ دیگر شش سال و ۱۰ ماهه خواهد شد. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک شش ساله آشنا شوید.

رویارویی با مرگ

هر قدر هم که والدین دوست داشته باشند فرزندانشان را از واقعیت‌های خشن و بی‌رحم زندگی و چیزهایی مثل مرگ محافظت کنند، اما همیشه این امکان وجود ندارد، چون حیوانات خانگی و مردم می‌میرند.

از لحاظ توانایی در درک مرگ، شش سالگی تا حدی سنی گذاراست. فرزندتان کم‌کم در حال فهمیدن این موضوع است که یک چرخه‌ٔ زندگی شامل تولد و مرگ است و مرگ چیزی قطعی و نهایی است. با این حال، شش ساله‌ها ممکن است تصورات متفاوت یا خودساخته‌ای درباره‌ٔ مرگ داشته باشند. مثلاً ممکن است فکر کنند فقط افراد مسن می‌میرند. آنها همچنین در مورد جزئیات کنجکاو هستند؛ چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟ کجا می‌رود؟ فهم مفاهیم انتزاعی برای این سن دشوار است. پس از حسن تعبیرهایی مانند «اون به خواب رفته» خودداری کنید و به جایش عینی و ملموس صحبت کنید. مثلاً بگویید: «مادربزرگ فوت کرده. این یعنی اون نمی‌تونه نفس بکشه و بدنش دیگه کار نمی‌کنه».

به سؤالاتش پاسخ دهید و آغوش خود را به رویش باز کنید. بگذارید فرزندتان غم و اندوه شما را ببیند. این به او نیز اجازه می‌دهد که غمگین باشد. از آنجا که بچه‌های شش ساله ممکن است قادر به بیان احساسات خود نباشند، حمایت‌کننده باشید و بگذارید او به روش خود سوگواری کند. در مواجهه با مرگ، برخی از بچه‌ها پسرفت می‌کنند؛برخی دیگران از کوره در می‌روند یا در خود فرو می‌روند. برخی از بچه‌ها هم فکر می‌کنند که خودشان مسئول آن مرگ هستند.

کودک شما ممکن است از داشتن راه‌های ملموسی برای ابراز اندوه مانند نقاشی یا شرکت در مراسم یادبود بهره ببرد. بسیاری از بزرگسالان نگرانند که مراسم تشییع جنازه یا ختم برای بچه‌های خردسال مناسب نیست، اما در واقع آنها می‌توانند مفید باشند. فقط حتماً از قبل توضیح دهید که چه چیزی در انتظار فرزندتان است و اینکه در حین مراسم باید ساکت باشد و از صحبت در مورد شخص یا حیوان خانگی که فوت کرده است نترسید. خاطرات خوب تسکین و تسلی می‌دهند.

در مورد صحبت کردن در مورد مرگ با کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: زندگی روزمره

آیا شما هم ه روز وقت کم می‌آورید؟ ورزش اغلب اولین چیزی است که یک مادر از برنامهٔ روزانه و فشرده‌ٔ خود حذف می‌کند. اگر نمی‌توانید برای تناسب اندام به باشگاه بروید یا به پیاده‌روی بروید، سعی کنید تناسب اندام را به خانه بیاورید.

مثلاً به خرید هالتر، کش‌های ورزشی، طناب یا زیرانداز یوگا فک کنید. ممکن است در صورت وجود این وسایل در اتاق نشیمن، تمایل بیشتری به استفاده از آنها داشته باشید. این مورد که ویدیوهای ورزش آنلاین بسیار محبوب هستند، دلیل دارد. آنها راحت هستند، تأثیر دارند و برنامه‌های مختلفی برای سبک‌های ورزشی دارند.

در مورد آمادگی جسمانی کودکان دبستانی بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط