شش سال و یک ماه: عادت‌های ناخوشایند

کودک شما حالا شش سال و یک ماهه است. در این مطلب با بخشی از روزهای زندگی و شخصیت کودکان شش سال و یک ماهه آشنا شوید.

عادت‌های بد

پیچیدن مو به دور انگشت، جویدن ناخن، انگشت کردن توی بینی و جویدن پیراهن فقط تعدادی از عادت‌های آزاردهنده‌ای است که بچه‌های شش ساله ممکن است پیدا ‌کنند. فرزندتان در پی آزردن شما نیست، بلکه چنین عادت‌هایی راهی برای مقابله با استرس هستند. منع و دعوا کردن و غر زدن برای متوقف کردن این کارها در واقع اثر عکس دارد. این کار فقط توجه منفی را به این عادت جلب می‌کند و باعث می‌شود فرزند شما عصبی‌تر و به آن وابسته شود.

به جای منع کردن، در مورد آن به شکلی سرسری صحبت کنید. به او بگویید چه عادتی دارد و دلایل منطقی برای قطع آن را بگویید، دلایلی که برای بچه‌ٔ شش ساله واضح و قابل درک است. مثلاً بگویید: «جویدن ناخن‌ می‌تونه باعث بشه عفونتی بگیری که درد داره» یا «مدت خیلی زیادیه که موهات رو بلند کردی، ولی اگه به جویدنشون ادامه بدی، ممکنه مجبور بشیم موهات رو کوتاه کنیم، چون این کار بهداشتی و خوبی نیست».

از فرزند خود در یافتن راه‌هایی برای متوقف کردن آن عادت کمک بگیرید. برای مثال، پیشنهاد کنید که وقتی پیراهنش را می‌جود، برای علامت دادن به او چشمک بزنید یا یک حرکت خاص دست را نشان دهید. تقویت مثبت را پیشنهاد کنید. به عنوان مثال، اگر بتواند پیراهن خود را به مدت یک ماه از دهانش دور نگه دارد، آن تی‌شرت ورزشی را که خیلی دوست داشته است برای او می‌خرید.

بیشتر این عادت‌های ناخوشایند با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها ناپدید می‌شوند و آنها روش‌های دیگری برای کنار آمدن با اضطراب یاد می‌گیرند. فشار هم‌سالان نیز کمک خواهد کرد. بیشتر بچه‌ها نمی‌گذارند همکلاسی‌هایشان از دست کردن توی بینی خود قسر در بروند.

در مورد تربیت کودک بیشتر و دقیق بدانید.

نکتهٔ والدین: رشد بازهٔ توجه

اکنون، بازه‌ٔ توجه طولانی‌تر فرزندتان به او امکان می‌دهد که یک بازی را در طول چند روز یا در چند قرار بازی ادامه دهد. سعی کنید در خانه‌ٔ خود جایی را به فرزندتان اختصاص دهید تا چیزهایی که رویشان کار می‌کند، مانند کاردستی‌های هنری، قلعه‌ها یا خانه‌های اسباب‌بازی یا شهرهای لگویی را تا وقتی تمام می‌شوند، بگذارد آنجا بماند.

در مورد بازی با کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط