شش سال و دو ماه: نبردهای زمان خواب

کودک شش سال و دو ماههٔ شما همچنان در حال گذراندن روزهای ماه سوم از شش سالگی‌اش است و در این مطلب با بخشی از شخصیت و رفتار یک کودک شش سال و دو ماهه آشنا خواهید شد.

نبردهای زمان خواب

حتی بچه‌های همیشه خوشخواب هم گاهی اوقات برای خوابیدن و ماندن در سرزمین رویاها مشکل دارند. سر و کله‌ٔ تمام اضطراب‌های روز می‌تواند درست در لحظه‌ٔ تماس سر فرزندتان با بالش پیدا شود. آیا با اینکه از شب خوابیدن در جایی غیر از خانه‌ٔ خودتان می‌ترسد، باید به خانه‌ٔ دوستش برود؟ وقتی برادرش بفهمد او توپش را گم کرده است چه خواهد کرد؟ این اضطراب را بگذارید کنار بدن در حال رشد و روز شلوغ و پرکاری که گذرانده است!

اگر فرزندتان در برابر رفتن به رختخواب مقاومت می‌کند، از او بپرسید که چرا این کار برایش مشکل شده؟ او ممکن است دلیل دیگری را شناسایی کند. مثلاً شاید خسته نیست یا از تاریکی می‌ترسد. فعالیت بدنی بیشتر، قطع دریافت کافئین یا تسکین ترس‌هایش می‌تواند کمک کند.

بیشتر بچه‌ها هنوز به روتین خواب سختگیرانه خوب پاسخ می‌دهند. اجازه دهید فرزندتان تا حدی روی اجزای این روتین کنترل داشته باشد. از حدود یک ساعت قبل از زمان خواب، نشستن پای نمایشگرها، بازی رایانه‌ای و فعالیت شدید را محدود کنید، زیرا این کارها معمولاً باعث می‌شود بچه‌ها به جای آرام گرفتن، تحریک و تهییج شوند.

فرزند شما ممکن است ترجیح دهد بعد از حمام داستانی برایش خوانده شود، یا فقط برای گفت‌وگو کنارش دراز بکشید. این صحبت و گفت‌وگوها روشی عالی برای خبردار شدن از هم و برای او زمان مناسبی است تا بار نگرانی‌هایی را که ممکن است بیدار نگهش دارد از دوش خود بردارد.

در مورد ترس‌های شبانه در کودک بدانید.

نکتهٔ والدین: یک شب خانوادگی

به دنبال گذراندن وقت بیشتری با خانواده هستید؟ بعضی از خانواده‌ها هر هفته یک «شب خانوادگی» برگزار می‌کنند که در آن هر گونه کار و اشتغال دیگری قدغن است. دیگران شب‌های منظم «پیتزا و فیلم» برگزار می‌کنند.

شما همچنین می‌توانید آن مسئله‌ٔ ناتمام دنیای مدرن را برای شب‌ها کنار بگذارید، یعنی شب‌های بدون سیم و شارژر داشته باشید که رایانه‌ها، تبلت‌ها، تلفن‌ها و تمام انواع ابزارهای الکترونیکی برای مدت زمان مشخصی خاموش می‌شوند و همه‌ٔ شما با هم بازی‌های فکری مثل ساختن پازل، شطرنج و تخته نرد انجام ‌دهید یا خانوادگی به پیاده‌روی بروید.

در مورد شبکه‌های اجتماعی و کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط