شش سال و چهار ماه: انتقال پیام‌ به روش غیرکلامی

کودک شش سال و چهار ماههٔ شما همچنان در حال گذراندن بخش مهمی از زندگی شش سالگی خودش است. در این مطلب با بخشی از نحوهٔ ارتباط و رفتار با کودک و تغذیهٔ سالم کودکان شش ساله آشنا خواهید شد.

انتقال پیام‌های روشن

بچه‌ها در گرفتن نشانه‌ها و پیام‌های غیرکلامی تبحر دارند. فرض کنیم فرزندتان بدوبدو می‌آید تا شاهکاری را که همین الان نقاشی کرده است به شما نشان دهد. چشمان شما به طور خلاصه از کتابتان دور می‌شوند و یک جمله‌ٔ سرسری می‌گویید: «قشنگه عزیزم». چیزی که در واقعیت شما با زبان بدن و لحن صدای خود به او گفته‌اید این است: «اهمیتی نمی‌دم. لطفاً مزاحمم نشو».

ارتباطات غیرکلامی، یعنی زبان بدن، بیش از سه چهارم کل ارتباطات را شامل می‌شود. از آن به عنوان ابزاری مثبت برای شکل دادن به رفتارهای کودکان استفاده کنید. برای مثال، بیشتر والدین تأیید کلامی زیادی ابراز می‌کنند اما اگر به جملهٔ «خیلی خوبه!» لبخندی به پهنای صورت و چشم‌های هیجان‌زده‌تان را اضافه کنید تا کلمات شما وزن بیشتری داشته باشد، خیلی بهتر است. در حقیقت، بیشتر مردم، از جمله بچه‌ها ناخودآگاه به پیام‌های غیرکلامی بیشتر اعتماد دارند تا پیام‌های کلامی.

راه‌های دیگری برای نشان دادن به جای گفتن این است که به چشمان فرزندتان نگاه کنید و وقتی با او صحبت می‌کنید، زانو بزنید یا بنشینید و ‌هم‌سطح قد او باشید تا به او بفهمانید که مهم است. بیشتر بچه‌ها همچنین دوست دارند لمس شوند، بنابراین به پشتش ضربه‌ای آرام بزنید، موهایش را نوازش کنید یا بغلش کنید تا تأیید خود را بیان کنید.

نکتهٔ والدین: چربی‌های سالم

چربی‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی فرزند شما هستند اما به شرطی که چربی‌های سالمی باشند. چربی‌های سالم در کدام غذاهاست:

  • ماهی‌هایی مانند سالمون و قزل‌آلا
  • کرهٔ بادام‌زمینی بدون شکر افزوده به همراه هویج یا نان‌ سبوس‌دار
  • حمص تهیه‌شده از پورهٔ نخود، خمیر دانهٔ کنجد و روغن زیتون
  • آووکادو
  • ماست
  • بذر کتان آسیاب‌شده و اضافه‌شده به غلات یا نان
  • آجیل در حد متوسط
  • جوانهٔ گندم

همچنین به جای انواع روغن‌ها با روغن زیتون مخصوص پخت‌وپز و روغن کانولا غذا بپزید و از غذاهای سرخ‌شده پرهیز کنید. اگر آنها زیاد در منوی غذایی نباشند، کودکتان هم ممکن است به طعمشان علاقه‌مند نشود.

در مورد تغذیه و وزن کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط