شش سال و پنج ماه: خوردن دارو

این هفته آخرین هفته از شش سال و پنج ماهگی کودک شماست و از هفتهٔ دیگر او شش سال و شش ماهه خواهد شد. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک شش سال و پنج ماهه آشنا شوید.

کمک به خوردن داروها

مصرف دارو برای کودکان زیاد قابل مذاکره نیست، اما غالباً روش بهتری برای خوردن داروهای تجویزی لازم هنگام مریض شدن بچه‌ها وجود دارد. اگر کودک سرسختی دارید، این راه‌ها را امتحان کنید:

اشکال مختلف دارو را امتحان کنید: برخی از داروها در شکل‌های مختلفی مثل قرص‌های جویدنی، مایع، آمپول و حتی شیاف وجود دارند. از پزشک در مورد گزینه‌های دیگر سؤال کنید و به سراغ شکلی از دارو بروید که فرزند شما معمولاً کمترین مقاومت را در برابرش دارد.

برخی داروهای مایع را طعم‌دار کنید: بسیاری از داروهای مایع را می‌توانید طعم‌دار کنید اما حتماً اول از پزشکتان در مورد آنها سؤال کنید. مخلوط کردن دارو با غذا یا نوشیدنی‌ها، اسموتی یا آب‌میوه را امتحان کنید، ولی تأکید می‌شود که همیشه ابتدا از پزشک یا داروساز در مورد ایراد نداشتن این کار سؤال کنید، چون ممکن است اثربخشی دارو از بین برود. فرزند شما برای دریافت دز کامل دارو باید کل نوشیدنی یا خوراکی را بخورد، بنابراین در انجام این کار دقت کنید.

بستنی یخی را امتحان کنید: قبل از مصرف دارو، به کودک یک آلاسکا یا بستنی یخی بدهید. آلاسکا جوانه‌های چشایی او را سرد می‌کند و حساسیت آنها نسبت به طعم را کم خواهد کرد.

نوشیدن با نی را پیشنهاد بدهید: برای کاهش طعم داروهای مایع، به کودکتان بگویید از طریق نی آن را بنوشد یا بگویید برای چند ثانیه بینی خود را نگه دارد.

استفاده از سرنگ را امتحان کنید: بچه‌ها دوست دارند خودشان پیستون سرنگ را فشار دهند و این به آنها امکان می‌دهد که سرعت و مقدار ریختن دارو در هر بار را کنترل کنند.

یک پاداش کوچک پیشنهاد دهید: به عنوان مثال بگویید: «به محض اینکه داروت رو بخوری، میلک‌شیک می‌خوریم.» یادتان باشد نسبت به تکلیف ناخوشایند پیش روی فرزندتان دلسوز، اما در عین حال قاطع باشید.

مطلب دارو دادن به کودک را ببینید.

نکتهٔ والدین: زمان و تاریخ یک تقویم واقعی

وقتی رویدادهای مدرسه و سایر فعالیت‌های مرتبط، شروع به پر کردن تقویم خانوادگی شما می‌کنند، به جای اینکه آنها را فقط در تقویم الکترونیکی گوشی خود ثبت کنید، یک تقویم دیواری بخرید. تقویم را در مکانی مرکزی از خانه مانند آشپزخانه بگذارید تا فرزندتان نیز آن را ببیند. با این کار در همان حینی که تصویر بزرگی از وقایع مهم خانوادگی به فرزندتان می‌دهید، به او کمک می‌کنید درباره‌ٔ زمان و تاریخ چیزهایی یاد بگیرد.

در مورد تربیت کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط