شش سال و شش ماه: سفر و گردش‌

شش سال و شش ماه: سفر و گردش‌

کودک شش سال و شش ماههٔ شما از هفتهٔ دیگر شش سال و هفت ماهه خواهد بود. در این مطلب با سفرهای و گردش‌های میدانی همراه کودکان و اهمیت خواب برای والدین و کودک آشنا شوید.

گردش‌ها و سفرها

سفرهای میدانی و گردش‌های کوتاه تجربیات یادگیری ارزشمندی هستند. بازدیدهای حضوری از مکان‌ها، حیوانات، مشاغل و هر چیزی که در کتاب‌ها درباره‌شان خوانده است به گسترش درک فرزندتان از دنیای اطرافش کمک می‌کند. همچنین، بچه‌ها وقتی از تمام حواس خود استفاده می‌کنند، مثلاً وقتی پوست درختان را لمس می‌کنند یا در نانوایی بوی نان را حس می‌کنند، بهتر یاد می‌گیرند. فایده‌ٔ دیگر این گردش‌های کوتاه این است که بیرون بردن کودک باعث می‌شود او آداب رفتاری و مهارت‌های گفت‌وگو را تمرین کند.

این گردش‌‌ها هم لازم نیست حتماً از شهر و کشورهای دیگر باشد، منظور بیشتر دیدن انواع مشاغل و سازمان‌ها از نزدیک، فروشگاه‌ لوازم حیوانات خانگی، فروشگاه‌های مواد غذایی یا یک ایستگاه آتش‌نشانی است.

این سفرهای میدانی، زمانی خاطره‌انگیزتر می‌شوند که قبل و بعد از آن به شکلی پشتیبانی ‌شوند، پس کمی آماده‌سازی هم انجام دهید. به عنوان مثال، اگر فرزند خود را برای دیدن جنگل می‌برید، کتابی درباره‌ٔ انواع درخت‌های توی جنگل تهیه کنید یا همراه یکدیگر در اینترنت درباره‌ٔ آن تحقیق کنید.

در ماجراجویی خود، سوغاتی‌هایی از قبیل میوهٔ کاج یا ته‌بلیت را جمع‌آوری کنید، دفترچه‌ای برای کودک خود ببرید تا بتواند تصاویری از چیزهایی را که می‌بیند بکشد و عکس‌های زیادی بگیرید. بچه‌ها عاشق نگاه کردن به گذشته و یادآوری هستند. فرزند خود را تشویق کنید تا جزئیات سفرش را برای پدربزرگ و مادربزرگ یا دوستانش تعریف کند. این نه تنها حافظه را تقویت می‌کند، بلکه یادگیری را نیز بیشتر تثبیت می‌کند.

مطلب اثر فضای سبز در سلامت روان کودک را از دست ندهید.

نکتهٔ والدین: خواب شما و خواب کودک

خواب خوب در شب تأثیری بیش از احساس شادابی در صبح دارد. محققان معتقدند خواب خوب می‌تواند از شما در برابر افسردگی، افزایش وزن و حتی بسیاری از بیمار‌ی‌ها محافظت کند.

در مقابل وسوسه‌ٔ بیدار ماندن تا ساعات اولیهٔ بامداد برای انجام تمام کارهایی که در طول روز به آنها نرسیده‌اید مقاومت کنید. در واقع، نیاز شما به خواب، انگیزه‌ٔ خوبی برای پایبندی به ساعت خواب زودهنگام برای فرزندتان است. اگر کودکتان را حدود ساعت هشت شب در رختخوابش بگذارید، تضمین می‌کند او خواب خوبی داشته باشد و به خودتان برای انجام کارها فرصت آزاد می‌دهد.

در مورد میزان خواب کودکان دو تا هشت سال بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط