شش سال و هفت ماه: نادیده گرفتن

کودک شما حالا شش سال و هفت ماهه است. در این مطلب با بخشی از رفتار و نحوهٔ برخورد با کودکتان و پیوند کودک شش ساله‌تان با پدر و مادر خودتان آشنا خواهید شد.

مقابله با نادیده گرفتن

در اغلب موارد، بچه‌ها والدین را نادیده می‌گیرند تا بتوانند از انجام کاری یا دعوا بر سر کاری که واقعاً نمی‌خواهند انجام دهند، خودداری کنند، یا این کار را می‌کنند، چون می‌دانند که شما عصبانی خواهید شد و می‌خواهند از شما واکنش بگیرند. بعضی از بچه‌ها هم به نادیده گرفتن والدین عادت می‌کنند، چون باعث می‌شود والدین منصرف شوند و آن کار را خودشان انجام می‌دهند. اینها همه اشکالی از بی‌احترامی است که نباید مورد چشم‌پوشی واقع شود. تدابیری برای مشکل نادیده گرفتن شما از طرف کودکتان به شکل زیر است:

درخواستتان را واضح و روشن بگویید: با اطمینان از ساده و مشخص بودن درخواست‌های خود شروع کنید. به عنوان مثال گفتن «باید توپ‌های توی هال رو برداری و توی سبد اسباب‌بازی‌هات بذاری.» بهتر از گفتن «هال رو تمیز کن!» است. به این ترتیب، کودک شما نمی‌تواند ادعا کند که منظور شما را نمی‌دانسته است.

انگیزه‌ٔ مناسب را پیدا کنید: همه‌ٔ ما به تقویت مثبت پاسخ می‌دهیم، بنابراین وقتی فرزندتان گوش می‌دهد و دستورات را دنبال می‌کند، به او پاداش بدهید. پاداش شما می‌تواند چیزی مانند آغوش یا گفتن «ممنونم» به لحنی صمیمانه باشد.

مراقب نه گفتن‌های زیادتان باشید: سعی کنید «نه» را از واژگان مورد استفاده‌ٔ خود حذف کنید. بچه‌ها هرچه بیشتر آن را بشنوند، شما بیشتر شبیه آدم‌های مدام ایرادگیر به نظر خواهید رسید و نادیده گرفتن شما راحت‌تر خواهد بود. به عنوان مثال، به جای گفتن «نه، از اسکیتت تو خونه استفاده نکن!» بگویید: «اسکیتت رو توی حیاط پات کن لطفاً».

اجازه ندهید فرزندتان از نادیده گرفتن عمدی شما قسر در برود. اگر به درخواست شما عمل نکرد، مجازاتی سریع و خیلی متناسب تعیین کنید و از تنبیه به شیوه‌های قدیمی و نامناسب کودکان پرهیز کنید.

نکتهٔ والدین: پیوند با مادربزرگ و پدربزرگ‌ها

برای ترغیب رابطه‌ٔ فرزندتان با پدربزرگ و مادربزرگ هر کاری می‌توانید انجام دهید. داشتن پیوندی نزدیک و حمایتگرانه با والدین شما و همسرتان می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا احساس امنیت بیشتر و همچنین الگویی در زندگی داشته باشند.

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اغلب میراث فرهنگی یک خانواده را گسترش می‌دهند و حسی از تاریخچه‌ٔ خانوادگی را به بچه‌ها منتقل می‌کنند. همچنین آنها معمولاً وقت و حوصله‌ٔ بیشتری نسبت به والدین دارند، حتی اگر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های فرزندتان هنوز کار می‌کنند یا دور از شما زندگی می‌کنند، به دنبال راه‌هایی برای نزدیک نگه داشتن آنها به هم باشید. دیدارها، تبادل کارت پستال و نامه و تماس‌های ویدیویی می‌توانند به این هدف کمک کنند.

در مورد تربیت کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط