هفت سال و ۹ ماه: آداب غذا خوردن

کودک شما هفت سال و ۹ ماه دارد. در این مطلب با برخی از آموزش‌های لازم به کودکان هفت ساله مانند آداب غذا خوردن و یک راهکار تربیتی مهم و جالب به کودکتان آشنا شوید.

آداب غذا خوردن

آموزش آداب و رفتارهای سر میز به کودکان فرایندی طولانی است که معمولاً شامل سال‌ها یادآوری کردن است. چیزهایی که فرزندتان اکنون آماده‌ٔ آموختن آنهاست، البته قبلاً یاد نگرفته به شکل زیر است:

  • قبل از شروع غذا خوردن صبر کن تا غذا برای همه کشیده شود.
  • دستمال سفره‌ را روی پایت بگذار و از آن فقط برای پاک کردن دهانت استفاده کن.
  • درباره‌ٔ غذایی که دوست نداری اظهار نظر نکن.
  • فقط به اندازه‌ای غذا روی چنگال یا قاشقت بگذار که به راحتی بتوانی در دهانت جا بدهی.
  • با دهان بسته غذا را بجو.
  • سعی کن ملچ و ملوچ نکنی یا چیزی را هورت نکشی.
  • برای برش غذا از چاقو و چنگال استفاده کن نه از دست.

بهترین شیوه‌ٔ آموزشی این است که وقتی این شرایط به طور طبیعی در طول وعده‌ها‌ی غذایی پیش می‌آیند، پیام‌های لازم را بدهید. اگر آداب صحیح را الگوسازی کنید و گاهی اوقات با ملایمت به او تذکر‌ بدهید و یادآوری کنید، فرزندتان سرانجام آنها را یاد خواهد گرفت.

نکتهٔ والدین: راهکار انجام مجدد

یک راهکار تربیتی که در اوایل سال‌های ابتدایی خیلی خوب جواب می‌دهد، راهکار «انجام مجدد» است. آیا تا به حال آرزو کرده‌اید که می‌توانستید چیزی را که گفته‌اید یا انجام داده‌اید پس بگیرید؟ این مبنای استراتژی انجام دوباره است که البته باید حتماً این مفهوم را قبل از اولین بار استفاده برای کودک توضیح دهید.

وقتی فرزندتان دچار لغزش می‌شود و حرفی نامحترمانه‌ می‌زند یا کاری خلاف قوانین خانه انجام می‌دهد، از این راهکار استفاده کنید. برای مثال، اگر حولهٔ مرطوبی را درست جلوی چشم شما روی زمین انداخت، به جای این که برای بداشتن آن به او نق بزنید، صرفاً بگویید: «دوباره انجامش بده». یا اگر فرزندتان زبان خود را رو به شما درمی‌آورد؟ بگویید: «دوباره انجامش بده»؛ ممکن است به جایش بیاید و شما را در آغوش بکشد.

بچه‌های هفت ساله هنوز بسیار تکانشی هستند. این انجام مجدد به آنها فرصتی می‌دهد تا رفتار خود را تغییر دهند و این احتمال را که دفعه‌ٔ بعد بدون غر زدن یا تحریک کردن کار درست را انجام دهند، بیشتر می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط