هفت سال و چهار ماه: زمان تنهایی

هفت سال و سه ماهگی کودکتان تمام شده و او حالا هفت سال و چهار ماهه است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک هفت ساله آشنا شوید.

زمان تنهایی

اگر فرزندتان علاقه‌ٔ فزاینده‌ای به تنها ماندن نشان می‌دهد، نگران نباشید. گرایش به درونگرایی و حفظ حریم خصوصی از بخش‌های طبیعی رشد اجتماعی کودک هفت ساله است. فرزند شما ذهن خیلی پرمشغله‌ای دارد و بیشتر روز خود را در مصاحبت دیگران می‌گذراند. داشتن اندکی وقت برای پردازش اطلاعات و رویابافی در تنهایی به او کمک می‌کند تا آرام و باثبات بماند.

داشتن زمانی برای تنهایی و سکوت در طول روز به بچه این فرصت را می‌دهد تا بخواند یا نقاشی بکشد یا به تنهایی بازی و همچنین فکر کند. بعضی از بچه‌ها می‌توانند ساعت‌ها را به این نوع بازی‌های انفرادی بگذرانند. این به ندرت به معنای آن است که از نظر اجتماعی مشکلی دارند. متوازن کردن زمان تنهایی با زمان اجتماعی در واقع یک مهارت مفید است.

نکتهٔ والدین: غرق در گجت و موبایل

اگر فرزندتان می‌گوید دلش برای شما تنگ شده است، با دقت به او گوش کنید. برای هفت ساله‌ها، برداشت‌های خودشان، همان واقعیت است. اگر وقت زیادی را در کنار کودکتان می‌گذرانید اما او احساس می‌کند ذهن شما جای دیگری است، به این گسستگی و دوری توجه خواهد کرد. این خطری واقعی در فرهنگ معتاد به فناوری دنیای امروز است. بعد از ساعت مشخصی لپ‌تاپ خود را آگاهانه کنار بگذارید و وقتی مشغول بازی با فرزندتان هستید، تلفن همراهتان را کنار بگذارید.

در غیر این صورت، علاوه بر اینکه زمان وقت‌گذرانی با خانواده را که قرار است باکیفیت باشد «بی‌کیفیت» می‌کنید، الگویی ایجاد می‌کنید که فرزندتان به طور طبیعی می‌خواهد آن را دنبال کند. طولی نمی‌کشد که تمام خانواده هر شب و هر شب در یک اتاق نشسته‌اند و هر کس غرق در گجت و نمایشگر خود است. دور از ذهن به نظر می‌رسد؟ این چیزی است که در حال حاضر در سراسر کشور و حتی کل دنیا اتفاق می‌افتد و سن تأثیرپذیر، کنجکاو و سرزنده‌ٔ هفت سالگی برای افتادن در این چاه خیلی زود است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط