هشت سال و ۹ ماه: رقابت خواهر و برادرها

کودکتان هشت سال و ۹ ماهه است. در این مطلب با بخشی از نکات زندگی یک کودک هشت سال و ۹ ماهه مثل رقابت خواهر و برادرها آشنا شوید.

رقابت خواهر و برادرها

خواهرها و برادرها انرژی زیادی را صرف رقابت با یکدیگر می‌کنند. با این حال، راه‌حل این نیست که بخواهید همه چیز را به یک شکل و «یکسان» انجام دهید.

رفتار «یکسان» هم نه به معنای برابری و عدالت صرف، بلکه به معنای شیوه و نوع و نیازش به تغییر با تمام فرزندان غیرممکن است، زیرا هر بچه‌ای متفاوت با دیگری است و هر کدام از آنها سزاوار برخوردی است که متناسب با سن و خلق و خویش باشد. خواه در مورد امتیازات تصمیم می‌گیرید و خواه در مورد مجازات، بجاست که شخصیت، علایق و سطح رشد کودک را در نظر بگیرید.

بگومگوهای جزئی را نادیده بگیرید. نگذارید درگیر بحث‌هایی بر سر این بشوید که مثلاً برش کیک کدامشان بزرگ‌تر است. این بحث‌ها بیشتر برای جلب توجه است تا عدالت و انصاف و قطعاً شما نمی‌خواهید آنها به این برداشت برسند که با سروصدا موفق به جلب نتیجه شوند.

انرژی خود را برای اختلاف‌ در مورد مسائل بزرگ‌تر مانند ساعت‌های خواب متفاوت یا نیاز به صرف‌نظر کردن از فعالیت فوق برنامه‌ٔ یک کودک در صورت همزمانی با برنامه‌ٔ کودک دیگرتان نگه دارید. خیلی هم بهتر است برای بچه‌ها توضیح دهید چرا آنچه در ظاهر ناعادلانه به نظر می‌رسد دلایلی منطقی پشتش دارد.

چیز دیگری که کمک می‌کند این است که از مقایسه‌ٔ خواهر و برادرها با یکدیگر خودداری و انتظارات خودتان را نیز کنترل کنید. صرف این که کودک بزرگ‌تر نابغهٔ ریاضی است به معنای این نیست که بچه‌ٔ کوچک‌تر هم همین خواهد بود. شما ممکن است به او فشار بیاورید که بیشتر تلاش کند، درحالی‌که او در سطح کلاس خودش خوب است. وقتی کودک بااستعدادی در خانواده وجود دارد، در تحصیل، ورزش، یا هر زمینه‌ٔ دیگری، شما باید به ویژه هشیار باشید که جنبه‌هایی از ویژگی‌های مثبت خواهر یا برادر این کودک را برای تعریف و تمجید پیدا کنید.

نکتهٔ والدین: نشان دادن عشق و دوست داشتن

آیا اخیراً کلمات جادویی «دوستت دارم» را گفته‌اید؟ نه به شریک زندگی‌تان، گرچه آن هم مهم است، بلکه به فرزندتان. ممکن است احساس کنید که این حرف نیازی به گفتن ندارد. اما شنیدن آن همیشه برای کودکان پیامی اطمینان‌بخش است.

نیازی نیست که در این کار زیاده‌روی کنید یا خیلی نمایشی و دراماتیک باشید. اما ترکیب کلماتی که استفاده می‌کنید می‌تواند پیام شما را به صورت معنادارتری انتقال دهد. «عشق من به تو از اقیانوس هم بزرگ‌تره‌ها!»، «شب‌به‌خیر، خیلی دوستت دارم!»، یا «می‌دونی دلگرم بودن یعنی چی؟ بذار یه کلمه جدید بهت یاد بدم: من به تو دلگرمم».

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط