هشت سال و ۱۰ ماه: کنترل بدزبانی و گستاخی

هشت سال و ۹ ماهگی فرزندتان تمام شده است و او حالا هشت سال و ۱۰ ماه دارد. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک هشت ساله مثل کنترل و مدیریت بدزبانی و اصطلاحاً گستاخی کودکان آشنا شوید.

بدزبانی و گستاخی

گستاخی کودک ممکن است از دوستان بددهان یا شخصیت‌های تلویزیونی تقلید شود. این کار تا حدی بازتاب دفاع فرزندتان از خودش است. او دارد به دنیا و شما می‌فهماند که نمی‌گذارد حقش زیر پا گذاشته شود یا تحقیر شود. این نیتی تحسین‌برانگیز اما با رویکردی اشتباه است. این رویکرد نیست که کسی بخواهد با آن کنار بیاید، چون اصلاً درست نیست و هرچه زودتر مهار شود بهتر است.

اما چا کار کنید؟ اول از همه مقابله به مثل نکنید. چشم غره نروید، داد نزنید، یا برخوردش را مسخره نکنید. فقط به فرزند خود بفهمانید که این روش قابل قبولی برای پاسخگویی نیست و شما به گفت‌وگو با او ادامه نخواهید داد، مگر اینکه بتواند شما را محترمانه مورد خطاب قرار دهد.

مراقب باشید که به طور تصادفی دستوراتتان را به شکلی بیان نمی‌کنید که درهای «نه گفتن» و بحث بیشتر درباره‌ٔ دلیل آن را باز می‌کند. به عنوان مثال به جای گفتن «اون حوله‌ٔ خیس رو برمی‌داری؟» بگویید: «اون حولهٔ خیس رو آویزان کن، لطفاً».

بسیاری از بدزبانی‌ها ناشی از تمایل به دیده شدن به عنوان یک کودک بزرگ یا همرنگ شدن با همسالان است. اطمینان حاصل کنید که عزت نفس کودک شما از راه‌های دیگری تقویت می‌شود. آیا او در سایهٔ کودک کوچک‌تر گم شده است؟ تشنه‌ٔ توجه است، زیرا زمان اختصاصی با والدینش ندارد؟ همچنین اطمینان حاصل کنید که فرزندتان سرگرمی‌هایی دارد که از آنها لذت می‌برد و به خاطرشان مورد تحسین قرار می‌گیرد.

در مورد راهکارهای برخورد با مشکلات رفتاری کودکان بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: شکستگی، پیچ خوردن مچ پا و کشیدگی رباط یا عضلات

بچه‌های فعال و سرکش، مستعد حوادث هرازگاهی هستند. اگر به پیچ‌خوردگی مچ پا که یک آسیب‌دیدگی رایج در بچه‌های جوان فعال است مشکوک هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از او بپرسید که آیا می‌تواند مچ پایش را حرکت دهد و بدون درد زیاد وزن خود را روی آن بگذارد. اگر بتواند این کار را انجام دهد، کمتر احتمال دارد که پیچ‌خوردگی یا شکستی جدی باشد. اگر نمی‌توانید این کارها را انجام دهید، سعی کنید با حفظ خونسردی با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و راهنمایی بخواهید.

شما می‌توانید استراحت، یخ، کمپرس و بالا بردن آن قسمت از بدن را هم دنبال کنید. از کودک بخواهید تا آنجا که ممکن است از مچ پایش استفاده نکند. با پیچیدن ناحیه در بانداژ الاستیک، آن را بی‌حرکت کنید. سپس مچ پا را بالا بگذارید تا ورم و درد را کاهش دهد. تا زمانی که فرزندتان بتواند بدون درد زیاد راه برود به آن یخ اعمال کنید، نه گرما. پزشکان معمولاً اعمال یخ را به مدت ۱۵ دقیقه توصیه می‌کنند. حوله یا مانعی دیگر را بین یخ و پوست قرار دهید و سپس قبل از اعمال دوباره‌ٔ یخ حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید.

اگر از درد شکایت دارد یا شما در مورد آسیب جدی‌تر نگران هستید، حتماً با پزشک فرزندتان تماس بگیرید یا برای معاینه به اورژانس مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تشخیص کشیدگی یا شکستگی استخوان و نحوه‌ٔ مدیریت آن، به مقاله‌های مربوط به شکستگی استخوان و پیچ‌خوردگی و کشیدگی عضلات مراجعه کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط