هشت سال و یک ماه: خوش‌صحبتی

کودک هشت سالهٔ شما در حال گذراندن ماه دوم از هشت سالگی‌اش است و در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک هشت سال و یک ماهه آشنا خواهید شد.

مرحله‌ای از خوش‌صحبتی

فرزند شما ممکن است بچه‌ٔ خوش‌صحبتی باشد که با خوشحالی داستان‌های روز خود را برای شما تعریف کند. هشت ساله‌ها معمولاً دوست دارند علایق خود را برای والدینشان توصیف کنند، حالا چه ریزه‌کاری‌های یک بازی رایانه‌ای باشد، چه پیدا کردن یک دوست جدید.

آنها داستان‌هایی دربارهٔ روزشان تعریف می‌کنند که با یک شروع، یک میانه و یک پایان شکل داده شده‌ است. آنها همچنین روی قوانین و دستورالعمل‌ها متمرکز شده‌اند و این موضوع را که برخی چیزها و اتفاقات قرار است چطور باشند و چطور پیش بروند، کشف می‌کنند.

این علاقه‌مندی به گفت‌وگو همچنین منعکس‌کننده‌ٔ تفکر و مهارت‌های زبانی هرروز پیچیده‌تر فرزند شماست. او می‌تواند با جزئیات توصیف کند، طبقه‌بندی کند، قوانین را درک کند، مذاکره کند و با ترتیب و توالی فکر کند.

البته خیلی طبیعی است که همهٔ بچه‌ها به یک اندازه صحبت نمی‌کنند. بچه‌هایی که شخصیتی تودار و درونگرا دارند ممکن است با همه، حتی والدینشان کمتر صحبت کنند، اما همین فرایندهای فکری زیربنایی در آنها نیز وجود دارد.

نکتهٔ والدین: با هم غذا خوردن

بچه‌هایی که با خانواده‌‌ٔ خود غذا می‌خورند معمولاْ در مدرسه بهتر عمل می‌کنند، آمار چاقی کمتری دارند و در آینده در مورد عادت‌هایی مانند سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر انتخاب‌های بهتر دیگری دارند.

وعده‌ٔ غذایی خانواده لازم نیست با فراخوان شما با عنوان «شام آماده است!» شروع شود. فرزند خود را در تهیه‌ٔ غذا، مثلاً در چیدن میز یا خرد کردن کاهو برای سالاد بگنجانید. غذاهای ساده‌ای را که می‌تواند به تنهایی آماده کند به او یاد بدهید، حتی اگر این کار به سادگی باز کردن یک کنسرو سبزیجات، ریختن آن در ظرف و گرم کردن در مایکروویو باشد. در طول وعده‌ٔ غذایی، با رعایت چند قانون اساسی سادهٔ زیر می‌توان اوقات با هم بودن را برای همه دلپذیر کرد:

۱. مشغله‌ٔ بیرونی ممنوع: تماشای نمایشگرها، پاسخگویی به تلفن و پیام دادن از زیر میز را موقع غذا خوردن کنار بگذارید.

۲. قانون خوردن تمام محتویات بشقاب ممنوع: به فرزندتان اجازه دهید خودش انتخاب کند چه چیزی و چه مقدار از میان غذاهای سروشده روی میز یا سفرهٔ غذا را بخورد.

۳. پختن چند مدل غذا برای هر ذائقه ممنوع: غذاهای یکسانی را برای همه‌ٔ افراد سر میز سرو کنید و از تبدیل شدن به یک آشپز تمام‌وقت خودداری کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط