هشت سال و دو ماه: آموزش حل مشکل

کودک شما حالا هشت سال و دو ماهه شده است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک هشت سال و دو ماهه آشنا شوید.

داور بودن

وقتی مسئله‌ٔ حل اختلافات بین خواهر و برادرها در میان است، جمله‌هایی هست که والدین اغلب بی‌اختیار و بدون فکر بیان می‌کنند و به نتیجه‌ای هم نمی‌رسند. برخی از این جمله‌ها که نباید بپرسید، چون چیزی را تغییر نمی‌دهد و حل نمی‌کند اینهاست:

  • «مگه نگفتم تمومش کنید؟» (درست است، شما به آنها گفتید ولی مطمئن باشید چیزی را عوض نخواهد کرد!)
  • «کی دعوا رو شروع کرد؟» (هرگز نخواهید فهمید!)
  • «من الان بهتون چی گفتم؟» (الان مسئله این نیست!)
  • «چرا نمی‌تونید با هم کنار بیاید؟» (همچنان مسئله در حال حاضر این نیست!)

پس واکنش درست چیست و شما هنگام دیدن دعوای کودکان باید چه کار کنید؟ خیلی بهتر است اگر به موارد زیر دقت کنید:

هیچ‌وقت فوراً مداخله نکنید. به بچه‌ها اجازه دهید که ببینند آیا خودشان می‌توانند مشکل را حل کنند یا نه. اگر نمی‌توانند، به آنها پیشنهاد کنید که برایش تلاش کنند. اگر باز هم نتوانستند، بعد به آنها پیشنهاد کمک بدهید.

ابتدا به آنها کمک کنید تا مشکل واقعی را تعریف کنند. موضوع «کی شروع کرد؟» نیست، بلکه چیزی است که آنها در تلاش برای رسیدن به آن هستند. مثلاً انجام کاری، اصلاح یک خطای احتمالی و فرض‌شده. آنها را تشویق کنید تا سعی کنند راه‌حل‌های محتمل را کشف کنند. سپس در مورد یک راه‌حل توافق کنید.

وقتی بچه‌ها مراحل پایه‌ٔ حل مسئله را یاد گرفتند، احتمال بیشتری هست که ابتدا دست به دامن این مراحل شوند، به جای اینکه صدای خود را هر لحظه بلندتر کنند تا اینکه شما مجبور شوید برای حل مشکل به جای آنها، مداخله کنید.

نکتهٔ والدین: کاشتن گیاه

به دنبال یک فعالیت خانوادگی سرگرم‌کننده هستید؟ با کودک خود یک گلدان یا تراریوم که به معنی باغ شیشه‌ای است بکارید. بچه‌های این سن دوست دارند رشد گیاهان را تماشا کنند.

آنها می‌توانند به انتخاب گیاهان، کاشتن و سپس آبیاری و نگهداری آنها کمک کنند. برای انتخاب کتاب‌هایی در مورد باغبانی به کتابخانه مراجعه یا در اینترنت جست‌وجو کنید تا درباره‌ٔ گیاهان خاصی که انتخاب کرده‌اید و نحوه‌ٔ کمک به رشد آنها بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط