هشت سال و پنج ماه: داشتن موبایل‌

کودک شما هشت سال و پنج ماه دارد. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک هشت سال و پنج ماهه و مورد مهمی مثل داشتن موبایل برای کودکان آشنا شوید.

زمان داشتن موبایل

مالکیت موبایل از نظر سنی روند نزولی داشته است. برخی از دوستان فرزند شما ممکن است همین حالا هم موبایل داشته باشند. آیا باید با این مد همراه شوید؟

بیشتر متخصصان رشد هم‌نظر هستند که هرچه بیشتر دادن موبایل به فرزندتان را به تأخیر بیندازید بهتر است. نگرانی فزاینده‌ای در مورد ارتباط احتمالی بین استفاده از موبایل و تومورهای مغزی وجود دارد. بچه‌هایی که با استفاده از موبایل بزرگ می‌شوند، سال‌های استفاده‌ٔ بیشتری را پیش رو دارند و اثرات تجمعی این وسایل هم نامشخص است.

همچنین این سؤال وجود دارد که آیا داشتن برخی اشیا بهتر است به عنوان امتیاز سنی به تأخیر بیفتند یا نه؟ اگر فرزند شما از همان ابتدا همه چیز را به دست آورد، چه چیزی می‌ماند که چشم به راهش باشد؟

موضوع دیگر مسئولیت است. بچه‌ای که مدام ژاکت یا دفتر و کتاب‌های خود را گم می‌کند، ممکن است در مورد یک دستگاه الکترونیکی کوچک هم عملکرد خیلی بهتری نداشته باشد.

عاقلانه است که از خود بپرسید موبایل واقعاً برای چه کاری استفاده می‌شود؟ فرزندتان چه زمانی به تماس با شما نیاز دارد؟ بیشتر بچه‌ها در این سن همیشه تحت نظارت بزرگسالان هستند. بسیاری از مدارس تلفن را ممنوع می‌کنند یا سیاست‌هایی علیه استفاده از آن در ساعات مدرسه دارند.

بعضی از بچه‌ها موبایل را بیشتر برای بازی‌ها و دوربینش می‌خواهند تا خود موبایل را. اگر چنین باشد، ممکن است دستگاه دیگری مثل کنسول بازی دستی و دوربین منطقی‌تر باشد. برای برخی از خانواده‌ها، مانند خانواده‌هایی که والدین طلاق گرفته‌اند و حضانت بچه‌ها مشترک است، موبایل داشتن کودک راه مناسبی برای سهولت در برقراری ارتباط است. پس اگر تصمیم دارید برای داشتن شماره تماس خودتان به کودک موبایل بدهید تا در مواقع ضروری بتواند با شما تماس بگیرد، می‌توانید یک مدل گوشی ساده و بدون دسترسی به اینترنت را انتخاب کنید.

نکتهٔ والدین: قوانین خانه

آیا تأدیب فرزند یک شخص دیگر ایرادی ندارد؟ این سؤالی است که ممکن است بیش از قبل از خود بپرسید، زیرا کودک عادت می‌کند دوستان خود را برای بازی به خانه دعوت کند. پاسخ این است که ایرادی ندارد، چون یک کودک هشت ساله به اندازه‌ٔ کافی بزرگ شده است که درک کند سایر خانواده‌ها ممکن است قوانینی متفاوت از خانوادهٔ او داشته باشند.

اطمینان حاصل کنید که مهمان فرزندتان انتظارات شما را فهمیده، مثلاً دویدن توی خانه ممنوع است یا پریدن روی تخت ممنوع است و در صورت نقض یک قانون ابتدا اخطار بدهید. اگر آن رفتار ادامه پیدا کرد، پیامد متناسب را تعیین کنید، مانند این که دیگر نمی‌توانند در اتاق خواب بازی کنند. اگر اوضاع از کنترل خارج شد هم همیشه می‌توانید قرار بازی را زودتر از موعد تمام کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط