هشت سال و هفت ماه: خواب خوب

کودک شما هشت سال و هفت ماهه است. در این مطلب با بخشی از نکات مهم در زندگی یک کودک هشت ساله مثل ایجاد عادت‌هایی برای خوب خوابیدن آشنا خواهید شد.

ایجاد عادت‌های خواب خوب

اگرچه اختلالات خواب در این سن نسبت به سال‌های اوایل کودکی خیلی کمتر اتفاق می‌افتد، اما غیرممکن هم نیست. بیماری یکی از علل شایع مشکل در خواب است. عامل دیگر ناراحتی عاطفی است. مثلاً ترس از دیدن فیلمی ترسناک، طلاق والدین یا دعوا با یک دوست، چون کودک شما روحیه‌ٔ آشفتهٔ خود را به رختخوابش می‌برد.

اگر بیدار شدن در نیمه‌شب برای فرزندتان عادت شده است، سعی کنید دلیل آن را پیدا کنید. صرف صحبت در مورد استرس‌ها می‌تواند یک روش تخلیه و برون‌ریزی مفید باشد. خواب خوب را چند چیز به وجود می‌آورد:

حذف بازی خشن و پرتحرک قبل از خواب: در ساعت‌های نزدیک به وقت خواب و مخصوصاً قبل از خواب با کودکتان بازی‌های خشن یا فعالیتی پرتحرک نداشته باشید.

حمام گرم برای ریلکس شدن: یک حمام کوتاه برای آرامش یا فقط شستن دست و پاها می‌تواند به داشتن خوابی خوب کمک کند.

کتاب خواندن: کتاب خواندن، بغل کردن و گوش دادن به موسیقی آرام قبل از خواب{ ولی نه هر نوع موسیقی یا رادیو، می‌تواند به خوابیدن راحت کمک کند.

یک اتاق کمی خنک: شب‌ها دمای خانه را چند درجه کم کنید و برای این که شاید فرزندتان سردش شود پتویی اضافه در پایین تخت بگذارید. اگر کودکتان بیماری یا مشکل خاصی مثلل التهاب سینوس‌ها دارد، این مورد را ابتدا با پزشکش مطرح کنید.

اتاقی تاریک: اطمینان حاصل کنید که نوری از پرده‌ها به داخل اتاق عبور نمی‌کند. اگر هم در اتاق کودک شما هنوز چراغ خواب وجود دارد، بهتر است آن را حذف کنید.

صداهای سفید: وایت نویزها یا صداهای سفید گاهی می‌تواند به خوابیدن کمک کند.

سکوت: وقتی بچه‌ها به رختخواب می‌رود، کل خانواده باید سر و صدایشان را کاهش دهند.

در مورد جدول خواب کودکان هشت ساله بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: پدر و مادر خوب

چطور پدر خوبی باشم؟ چطور مادر خوبی باشم؟ راهکارها و راه‌حل‌‌های برخورد با کودک و تربیت بچه‌ها ساده و همزمان پیچیده است. برای داشتن اطلاعات کامل از تربیت کودکان، ابتدا باید فرزندتان را بشناسید و مشکلات رفتاری کودک را بدانید و یاد بگیرید چطور چیزهایی مثل ارزش‌های اخلاقی یا حتی موضوعات دشوار و سخت را به کودکان توضیح بدهید. این مطالب مهم را از دست ندهید:

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط