هشت سال و هشت ماه: آشنایی با گذشتهٔ خانوادگی

کودک شما هشت سال و هشت ماه دارد و هر روز به ۹ سالگی‌اش نزدیک‌تر می‌شود. چشم بر هم بزنید، کلاس چهارم است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک کلاس سومی آشنا شوید.

بررسی تاریخ؛ گذشته و آینده

حالا فرزند شما در تلاش برای فهم این موضوع است که اتفاقات در خلأ رخ نمی‌دهند، یعنی درکی از تاریخ پیدا می‌کند و متوجه می‌شود یک گذشته و همچنین یک آینده وجود دارد. او همچنین در حال درک این موضوع است که دیدگاه‌های دیگران کاملاً متفاوت از دیدگاه اوست.

وقتی این تحولات را کنار هم قرار دهید جای تعجب نیست که او شروع به علاقه‌مندی به تاریخچه‌ٔ خانواده‌اش کند و چیزی که بیشتر از همه دوست خواهد داشت این است که خودش هم بخشی از این خانواده محسوب می‌شود. راه‌هایی برای توضیح تاریخچه‌ٔ خانوادگی به کودکان به شکل زیر است:

یک شجره‌نامهٔ ساده رسم کنید: این توضیح تصویری، برای درک کودکان از چگونگی پیوند بستگان با هم خوب و مناسب است.

یک جدول زمانی از زندگی کودک ایجاد کنید: رویدادهای اصلی تاکنون چه بوده است؟ چه زمانی اتفاق افتادند؟ وقایع بزرگ تاریخی همزمان چه بود؟ این موارد به کودک کمک می‌کند زندگی خود را روی یک چدول زمانی و به صورت زنجیره‌ای مشاهده کند و همچنین ببیند که او بخشی از یک جهان بزرگ‌تر است.

تاریخ شفاهی را از زبان مادر و پدر خودتان ثبت کنید: فهرستی از سؤالاتی را که می‌توانید بپرسید، با همفکری کودکتان بنویسید. کجا متولد شده‌اید؟ وقتی بچه بودید اسباب‌بازی مورد علاقهٔ شما چه بود؟ مراسم عروسی شما چطور بود؟ بعد جواب آنها را بنویسید یا اگر این موارد را از پدر و مادر خودتان بپرسید و جلوی دوربین ضبط کنید، می‌تواند به عنوان یک یادگاری در بزرگسالی ارزش مضاعفی برای فرزندتان داشته باشد.

گذشتهٔ او را با هم مرور کنید: مدارک و خاطرات تولدش، نامه‌ها و چیزهایی که نوشته‌اید و عکس‌ها را بیرون بیاورید و نشانش دهید. عکس یا کپی تبریک‌های ایمیلی یا پیامکی، اولین لباس‌های او، دستبند بیمارستان او هنگام تولدش و به هر چیزی که برایش جالب است، با هم نگاه کنید.

به خانه و محلهٔ کودکی‌تان سر بزنید: همچنین اگر دوست دارید و امکانش هست به خانه‌ای که کودکی خود را در آن سپری کردید سر بزنید و برای او قصه‌هایی از دوران کودکی‌تان بگویید.

نکتهٔ والدین: گاهی نشستن در وان حمام

اگر در حمامتان وان دارید، نشستن بی‌خیال و آسوده‌خاطر گهگاه در وان حمام را امتحان کنید. نشستن در وان باعث تسکین عضلات منقبض و اضطراب ذهنی می‌شود. البته به شرطی که وان حمام شما تمیز باشد، تا دچار عفونت‌های ادراری نشوید.

رایحه‌ها هم می‌توانند کمک بیشتری کنند. به عنوان مثال، بابونه و اسطوخودوس باعث تغییر امواج مغزی و ایجاد آرامش می‌شوند. وانیل می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و گل یاس را برای حمام‌های انرژی‌بخش نگه دارید، چون این گیاه باعث افزایش هوشیاری می‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط