حقایقی شگفت‌انگیز و جالب از رشد کودک

حقایقی شگفت‌انگیز و جالب از رشد کودک

از همان اولین سونوگرافی بارداری احتمالاً برایتان واضح و روشن بود که کودکتان یک معجزه است و از همان زمان کوچولوی شما در حال رشد، یادگیری و دگرگونی با سرعتی خیره‌کننده بوده است. اما چیزهای جالبی در مورد رشد باورنکردنی کودکتان وجود دارد که به احتمال زیاد حتی شما هم نمی‌دانید. اتفاقات زیادی در بدن کوچک آنها در حال وقوع است که تمامش هم شگفت‌انگیز است. در این مطلب با چند مورد واقعیت علمی بسیار شیرین و جالب در مورد رشد کودکان آشنا خواهید شد.

حس بویایی در رحم

از حدود هفتهٔ ۲۸ بارداری کودکتان می‌تواند همان بوهایی را استشمام کند که شما حس می‌کنید، زیرا مایع آمنیوتیکی که جنین در آن شناور است حس بویایی او را افزایش می‌دهد، بنابراین وقتی در سه‌ ماههٔ سوم بارداری مرغ یا ماهی می‌خورید، کودکتان هم همراه با شما بوی آن را حس می‌کند.

یادگیری صحبت کردن

کودکان خیلی زودتر از اینکه بتوانند صحبت کنند، قاد به درک زبان هستند. تا یک سالگی، کودکان معمولاً ۷۰ کلمه را می‌فهمند اما تنها حدود ۱۰ تای آنها را به زبان می‌آورند. در ۱۸ ماهگی،‌ واژگان فعال کودک که از آنها استفاده می‌کند چند برابر می‌شود و کودک آنها را با سرعت خیره‌کنندهٔ یک کلمه در هر دو ساعت از زمان بیداری‌اش اضافه و بیشتر می‌کند.

حس فردیت

وقتی سن کودکان به دو سال و نیم برسد، کم‌کم خودشان را به عنوان شخصی مستقل و جدا می‌بینند. وقتی کودک شما درحالی‌که کامیون اسباب‌بازی خود را محکم گرفته است اعلام می‌کند که «مال منه!»، این کار او نه چندان از روی خودخواهی بلکه بیشتر یک دستاورد شناختی است. او با اعلام «مال من است!» می‌خواهد بگوید که می‌فهمد شما و کودکان دیگر از او جدا هستید.

شکل‌گیری وجدان

از سن شروع دبستان و به مدرسه رفتن، تغییرات روانی در مغز به کودکان این امکان را می‌دهد که بر اساس قضاوت درونی‌شان تمایزات اخلاقی داشته باشند. تا قبل از این سن، کودکان بیشتر اوقات از قوانین اطاعت می‌کنند تا توی دردسر نیفتند اما اکنون وجدان خودشان در حال رشد است و می‌توانند تفاوت بین درست و غلط را بفهمند.

حس کردن طعم نمک

اگرچه کودکان از همان زمان تولد می‌توانند طعم‌های شیرین، تلخ و ترش را حس کنند اما تا چهار ماهگی نمی‌توانند طعم نمک را حس کنند. از چهار ماهگی است که پروتئین‌های گیرندهٔ حساس به سدیم در جوانه‌های چشایی کودک ظاهر می‌شوند. همچنین توانایی چشیدن نمک ممکن است با رشد کلیه‌ها مرتبط باشد، زیرا کلیه‌ها از حدود چهار ماهگی کودک شروع به استفاده از نمک می‌کنند و به نظر می‌رسد که این در فرایند رشد کودک برنامه‌ریزی شده است.

رشد بینایی

در زمان تولد، چشمان نوزاد ۷۵ درصد از اندازهٔ بزرگسالی‌شان را دارند اما دید آنها تار و ۲۰ از ۲۴۰۰ است. این به معنای آن است که نوزادان تنها می‌توانند چیزهایی را که ۳۰ سانتی‌متر با آنها فاصله دارند ببینند، یعنی تقریباً همان فاصله‌ای که صورت شما در حین بغل کردن یا شیر دادن به کودک با او دارد. تا شش ماهگی،‌ بینایی کودک شما به ۱۰۰ درصد می‌رسد. فراهم کردن محرک‌های بینایی فراوان نیز اهمیت دارد و به تکامل صحیح اتصالات مغز و چشم کودک کمک می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط