رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه دهم تولد

رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه دهم تولد

تمام کودکان منحصر به‌فرد هستند و مراحل رشد را با سرعت خاص خود طی می‌کنند. نمودارهای راهنمای رشد کودک نیز تنها نشان می‌دهند که کودک شما چه پتانسیلی دارد که اگر اکنون این پتانسیل تحقق نیافته است، به زودی این اتفاق می‌افتد. اما اگر نگرانی خاصی در مورد رشد کودک خود دارید بهتر است با پزشک کودکتان صحبت کنید. در این مطلب می‌توانید با مواردی از رشد و نمو یک کودک شیرخوار در هفتهٔ سوم از دهمین ماه تولدش آشنا شوید.

درک زبانی

سیلاب یا هجاها و آواهای کلماتی که کودک شما از زمان تولد شنیده است، کم‌کم سحر و جادوی خود را نشان می‌دهند، هرچند توانایی او در فهمیدن کلمات بسیار جلوتر از توانایی‌اش برای به کار بردن آنهاست. حالا او پرحرف شده و احتمالاً اصوات نامفهومش کمی به کلمات، عبارات و حتی جملات واقعی شبیه شده است. تصور و فکر کودک شما این است که دارد صحبت می‌کند، بنابراین بهتر است طوری به صداهای بی‌سروته دلنشینش پاسخ دهید که انگار واقعاً همین‌طور است.

با اين حال، هنوز هم كودک منظور شما را بیشتر از روی لحن و آهنگ صدای شما می‌فهمد تا خود کلمات. او می‌تواند بفهمد که چه زمانی راضی هستید و چه زمانی نیستید، پس بهتر است یک عبارت خاص را برای اعلام رضایت خود استفاده کنید، مثلاً «خیلی خوب بود» یا «کارت عالی بود». هرچه بیشتر با کودک صحبت کنید، در همان حالی که کارهای دیگری مانند آشپزی، شست‌وشو، کار با لپ‌تاپ یا لباس پوشیدن را انجام می‌دهید، او بیشتر در مورد برقراری ارتباط با دیگران یاد می‌گیرد و می‌آموزد.

کلمهٔ نه

کودک شما حالا شروع به درک کلمهٔ «نه» کرده، گرچه ممکن است هنوز از آن اطاعت نکند. برای مثال، انتظار داشته باشید که حتی وقتی به او گفته‌اید چیزی را لمس نکند، او باز هم این کار را بکند. بهترین کار این است که مدام این کلمه را به کار نبرید، یعنی از کلمهٔ «نه» کمتر استفاده کنید و هنگامی که از آن استفاده می‌کنید، او را از محل و صحنهٔ جرمش دور و به یک فعالیت جدید مشغول کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط