رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه یازدهم تولد

رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه یازدهم تولد

حالا کودک شما به پایان یک سالگی‌اش خیلی نزدیک شده است. همچنان به یاد داشته باشید که تمام کودکان منحصربه‌فرد هستند و مراحل رشد را با سرعت خاص خود طی می‌کنند. اما اگر حس می‌کنید کودکتان مشکلی در رشدش دارد لازم است برای برطرف شدن نگرانی‌های احتمالی در رابطه با این موضوع با پزشک فرزندتان صحبت کنید. در این مطلب می‌توانید با مواردی از رشد و نمو یک کودک شیرخوار در هفتهٔ سوم از یازدهمین ماه تولدش آشنا شوید.

استقلال فیزیکی

کودکتان که تنها چند هفته به اولین سالگرد تولدش مانده است، دیگر یک نوزاد ناتوان که بدون شما نمی‌توانست هیچ کاری انجام دهد نیست. هرچند او هنوز هم نیازمند مراقبت و حمایت زیادی است اما استقلال رو به افزایش او که در ایستادن، دولا شدن و چمباتمه زدن بدون کمک شما مشهود است آشکارتر خواهد ‌شد.

کودک شما دائماً در حال اضافه کردن مهارت‌های جدید به گنجینهٔ خود است. او امکان دارد وقتی که دست‌هایش را به شما گرفته است راه برود و حتی دست یا پایش را بالا نگه دارد تا به شما در لباس پوشاندنش کمک کند.

همچین کودک شما به عمد اشیا را می‌اندازد تا کسی و به احتمال زیاد خود شما آنها را بردارید. اگر از این بازی انداختن اشیا خسته شدید، می‌توانید آن شیء را چند دقیقه از دسترس کودک دور و سعی کنید او را با چیزی جالب، مثلاً با بازی قایم موشک سرگرم کنید.

زمان غذا خوردن

کودک شما در این مرحله، در زمان غذا خوردن ممکن است بتواند یک لیوان را نگه دارد و بدون کمک از آن بنوشد و تمام غذایش را نیز با دست خودش بخورد، گرچه برخی کودکان شاید تا چند ماه دیگر هم این کار را انجام ندهند.

هنگامی که کودک قادر به نوشیدن از لیوان خود شد، شاید لازم باشد دیگر آمادهٔ جاخالی دادن شوید، زیرا همان‌قدر که احتمال دارد لیوان را با ملایمت روی میز بگذارد، این احتمال نیز هست که آن را پرت کند. بنابراین بهتر است لیوان‌های پلاستیکی مناسب کودک یا لیوان‌های شیشه‌ای نشکن به او بدهید و اشیای شکستنی را از دسترسش دور کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط