رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه دوازدهم تولد

رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه دوازدهم تولد

تمام کودکان منحصربه‌فرد هستند و مراحل رشد را با سرعت خاص خود طی می‌کنند. نمودارهای رشد کودکان نیز تنها به شما نشان می‌دهند که کودک شما چه پتانسیلی دارد که اگر این پتانسیل در حال حاضر هنوز تحقق نیافته است، به زودی این اتفاق خواهد افتاد. اما اگر مورد مشکوکی در رشد کودک خود مشاهده می‌کنید که نگرانتان کرده، لازم است آن را با پزشک اطفال کودکتان در میان بگذارید. در این مطلب می‌توانید با مواردی از زندگی یک کودک شیرخوار در هفتهٔ دوم از دوازدهمین ماه تولدش آشنا شوید.

انتخاب کتاب‌ها

کودک شما احتمالاً از نگاه کردن به کتاب‌ها و ورق زدن صفحات آنها لذت می‌برد، به خصوص اگر شما در ماه‌های گذشته او را به خوبی با کتاب آشنا و به آن علاقه‌مند کرده باشید اما هنوز زیاد در انتخاب آنها سخت‌گیر نیست، هرچند شاید گاهی نتواند صفحات کتاب را به خوبی و یکی‌یکی ورق بزند. شما می‌توانید به کودکتان کتاب‌های تصویری رنگارنگ و جذاب بدهید یا کتاب‌های مقوایی محکم و ارزان‌قیمتی که بتواند آنها را با انگشتان کوچکش نگه دارد.

برای ایجاد تنوع در زمان کتاب‌خوانی و برای اینکه بفهمید چه چیزهایی برای کودکتان جذاب‌تر است می‌توانید از کتابخانه‌ای نزدیک محل زندگی‌تان یا بخش کودکان یک کتاب‌فروشی کمک بگیرید. همچنین شاید بتوانید برخی کتاب‌هایش را با کتاب‌های بچه‌های دوستانتان تعویض کنید.

خداحافظی‌های سخت

کودک شما نیز مثل دیگر هم‌سن‌هایش احتمالاً در طول چند ماه گذشته در حال دست و پنجه نرم کردن با حملات اضطراب جدایی بوده است. این یک اتفاق طبیعی است، زیرا او شما را دوست دارد و به شما وابسته است، بنابراین وقتی ترکش می‌کنید طبیعی است که مضطرب می‌شود.

برای راحت‌تر کردن جدایی‌های موقت از کودک، بهتر است خداحافظی را کوتاه ولی صمیمانه برگزار کنید. وقتی کودک خود را در مهدکودک یا در خانه نزد پرستارش می‌گذارید نیز با خونسردی و آرامش رفتار کنید و با خداحافظی‌های طولانی، ناراحتی کودک را بیشتر و طولانی‌تر نکنید. زیاد نگران نباشید، زیرا اشک ریختن‌های کودکتان مدت کوتاهی پس از خارج شدن شما از آن محل تمام خواهد شد.

کمک به رشد بهتر حس مستقل بودن

شما می‌توانید برای کمک به رشد احساس استقلال در کودکتان سعی کنید دائماً و هر لحظه دور و برش نباشید. البته او هنوز هم نیاز دارد که بداند شما نزدیکش هستید و می‌تواند به شما اتکا کند، اما اینکه به دنبال کودک هر جا که می‌رود راه بیفتید شاید لزومی نداشته باشد. خیلی بهتر است اگر خانه را از هر جهت ایمن کنید و بگذارید او راحت باشد و از دور مراقبش باشید.

همچنین اگر تاتی‌کنان به اتاق امن دیگری از خانه رفت، قبل از دنبال کردنش بهتر است چند دقیقه صبر کنید. اگر هم خودتان به قسمت دیگری از خانه رفتید، از آنجا با او صحبت کنید، اما هر بار که صدای گریه‌اش را شنیدید و کاملاً مطمئن هستید که خطری او را تهدید نمی‌کند، لازم نیست فوراً به طرفش بدوید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط