رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه دوم تولد

رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه دوم تولد

تمام بچه‌ها مراحل رشد را با سرعت خاص خود طی می‌کنند و جدول‌های راهنمای رشد فقط به شما نشان می‌دهد که کودک شما چه پتانسیلی دارد. اما اگر کودکتان زودرس است، در نظر داشته باشید کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند معمولاً به زمان بیشتری برای رسیدن به معیارهای تکاملی و رشد نیاز دارند. همچنین لازم است هر گونه نگرانی و سؤال در مورد رشد کودک را با پزشکش مطرح کنید. در این مطلب می‌توانید با چگونگی رشد کودک در هفتهٔ هشتم تولدش آشنا شوید.

آغوش گشودن به جهان

دست‌های کودک شما اکنون دیگر باید صاف و باز شده باشد. در روزهای اول زندگی نوزاد، گرفتن اشیا بیشتر به صورت خودکار و غریزی بود و کودکتان اگر می‌خواست نمی‌توانست چیزی را که در دست گرفته بود رها کند. اگرچه او هنوز نمی‌تواند اشیا را بقاپد اما می‌تواند چیزهایی را که در دستش قرار داده شده است نگه دارد و وقتی دست خود را دور چیزی حلقه کرده، ممکن است به راحتی آن را رها نکند. کودک همچنین شروع به ضربه زدن به اشیا می‌کند، پس بهتر است اشیای خطرناک را دور از دسترسش قرار دهید. همچنین وقتی او را در آغوش دارید مایعات داغ یا اشیای تیز را در دستتان نگیرید.

شروع یادگیری

ممکن است متوجه دوره‌های کوتاهی شوید که کودک آرام ولی هشیار است و همین بهترین زمان برای یادگیری کودکتان است. مغز فرزند شما در طول سه ماه اول زندگی حدود ۵ تا ۶ سانتی‌متر رشد می‌کند. شما می‌توانید از این لحظات هشیاری کودک برای آشنایی بیشتر با کودک خود بهره ببرید. به عنوان مثال با او صحبت کنید، برایش آواز بخوانید و حتی تابلوی روی دیوار را برایش شرح دهید. کودکتان هنوز نمی‌تواند چیزی به این معاشرت و ارتباط اضافه کند اما در حال یادگیری از آن است.

شما می‌توانید اشیایی از جنس‌ها و مواد مختلف به او بدهید تا آنها را لمس کند؛ مناظر و صداهای جدید در حد اعتدال، همه برای او فرصت‌های یادگیری هستند و حتی زمان حمام به جایی برای درک جهان و زندگی تبدیل خواهد شد.

دنبال کردن اشیا با چشم

اکنون که هر دو چشم کودک قادر به دنبال کردن اشیا هستند، کودکتان می‌تواند یک جسم در حال حرکت را بسیار بهتر ردیابی کند، کاری که قبلاً تنها برای دوره‌های کوتاهی قادر به انجام آن بوده است.

فروشگاه‌های لوازم کودک پر از اسباب‌بازی‌های طراحی‌شده برای رشد حسی کودکان هستند، اما اشیا و وسایل خانگی هم همان تأثیر را دارند. به عنوان مثال، یک جغجغه یا ملاقهٔ پلاستیکی با رنگ روشن را به صورت افقی در مقابل او قرار دهید و سپس آن را به بالا و پایین حرکت دهید. این کار باید توجه کودک را جلب کند، هرچند او احتمالاً قادر نخواهد بود برای سه ماه دیگر چیزهایی که به صورت عمودی حرکت می‌کنند و برای شش ماه دیگر چیزهایی را که به صورت مورب حرکت می‌کنند خوب دنبال کند.

همچنین می‌توانید با او چشم در چشم شوید. برای این کار صورتتان را بسیار نزدیک به صورت او نگه دارید و به آرامی سر خود را از سویی به سوی دیگر تکان دهید تا ببینید چگونه چشم‌هایش روی شما ثابت می‌ماند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط