رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ششم تولد

رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ششم تولد

کودکان با یک سرعت رشد نمی‌کنند و هر کدام مراحل رشد متفاوت ولی نزدیکی را می‌گذرانند. نمودارهای رشد کودک نیز تنها نشان می‌دهند که کودک شما چه پتانسیلی دارد. پس هرگز میزان رشد و نمو کودکتان را با کودکان دیگر مقایسه نکنید. اما اگر نگران موضوع خاصی در این زمینه هستید، خیلی بهتر است اگر سؤالاتتان را از پزشک کودک بپرسید تا نگرانی شما برطرف شود. در این مطلب می‌توانید با هفتهٔ دوم از ششمین ماه زندگی یک کودک شیرخوار آشنا شوید.

نگه داشتن شیشه‌شیر

کودک شما ممکن است حالا قادر به نگه داشتن شیشه‌شیر خودش باشد، پس می‌توانید اجازهٔ این کار را بدهید اما هرگز درحالی‌که شیشه‌شیر را به چیزی تکیه داده‌اید او را ترک نکنید. این کار می‌تواند باعث پرخوری کودک یا حتی خطر خفه شدن شود. همچنین اگر کودک شما در حین مکیدن شیشه‌شیر خوابش می‌برد، شیر مادر یا شیر خشک می‌تواند در دهان او جمع شود و به مرور منجر به پوسیدگی دندان‌هایش بعد از درآمدن شود. شیر جمع‌شده در دهان همچنین می‌تواند به لوله‌هایی که پشت گلو را به قسمت میانی گوش متصل می‌کنند بریزد و منجر به عفونت گوش شود.

شروع علائم آمادگی برای خوردن غذای کمکی

کودک احتمالاً نشانه‌های بیشتری از آماده بودن برای خوردن مواد غذایی کمکی نشان می‌دهد که یکی از این نشانه‌ها ضعیف‌تر شدن رفلکس رانش زبان است، یعنی هنگامی که چیزی روی زبان کودک قرار می‌گیرد، او دیگر کمتر زبانش را بیرون می‌دهد و علامت دیگری علاقهٔ بیشتر به غذاهایی است که شما و دیگران می‌خورید. اما بهتر است برای این کار عجله‌ نکنید و در مورد زمان مناسب برای افزودن غذاهای کمکی به رژیم غذایی کودک با پزشک کودکتان مشورت کنید، زیرا ممکن است دستگاه گوارش کودک هنوز برای مواد غذایی جامد آماده نباشد یا او قادر به کنترل عضلات جویدن و بلع نباشد.

افزودن غذاهای کمکی به رژیم غذایی کودک زودتر از موعد مناسب می‌تواند خطر ایجاد آلرژی غذایی را نیز بالا ببرد. آلرژی‌های غذایی شایع شامل آلرژی به مرکبات، سفیدهٔ تخم‌مرغ، کرهٔ بادام زمینی، گندم، صدف و شیر گاو است. مطمئن باشید تا حدود یک ماه دیگر، کودکتان می‌تواند بهتر بنشیند و اشیای کوچک را در دستش بگیرد و مهارت دیگری به مهارت‌های لازم او برای شروع غذا خوردن پشت میز ناهارخوری اضافه شود.

نشستن بدون کمک شما

کودک شما ممکن است اکنون بتواند با تکیه دادن دست‌هایش از حالت دمر به حالت نشسته درآید. اگر او می‌تواند بدون کمک شما بنشیند، باز هم لازم است برای پشتیبانی نزدیکش بمانید، حتی اگر بالش‌هایی کنارش گذاشته‌اید تا در صورت افتادن از صدمه و ضربه‌ها پیشگیری کند، زیرا حتی ممکن است کودکی که در مهارت نشستن تسلط پیدا کرده باشد، هنوز هم به دلیل طبیعتش علاقه‌اش را به حالت نشسته از دست بدهد و بیفتد.

اضطراب حضور غریبه

در این سن، کودک ممکن است نشانه‌های یکی از اولین مراحل مهم در رشد عاطفی خود را به نام اضطراب حضور غریبه نشان دهد. او ممکن است در حضور افراد جدید و حتی آشنا مضطرب شود و به شما بچسبد و اگر یک غریبه به طور ناگهانی به او نزدیک شود ممکن است گریه کند.

این موضوع را در حضور افرادی که کودک نمی‌شناسد به خاطر داشته باشید و سعی کنید وقتی در آغوش شخص دیگری گریه می‌کند احساس خجالت نکنید، بلکه فقط او را پس بگیرید و در آغوش خودتان آرامش کنید. به دوستان و خانوادهٔ خود نیز بگویید که با حرکات آهسته و نرم به کودکتان نزدیک شوند.

اضطراب کودک در حضور غریبه‌ها به این معنا نیست که باید از نزدیک شدن به افراد جدید دوری کنید، زیرا کودک شما از بودن در کنار افرادی غیر از شما و همسرتان بهره خواهد برد، فقط به یاد داشته باشید که او به صبر و درک شما برای گذشتن از این مرحلهٔ بسیار مهم رشد نیاز دارد.

سلامت چشم‌ها

در تمام چک‌آپ‌ها و مراقبت‌های سلامت کودک، لازم است پزشک او چشم‌های کودکتان را معاینه کند، زیرا ساختار و هم‌ترازی چشم‌ها، توانایی کودک برای حرکت دادن درست چشم‌ها و علائم عارضه‌های مادرزادی یا مشکلات دیگر چشم‌های کودکان شیرخوار باید به‌موقع بررسی شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط