رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه هشتم تولد

رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه هشتم تولد

کودکان با سرعت رشد خاص خودشان مراحل رشد و معیارهای تکاملی و رشد را پشت سر می‌گذارند. بنابراین برخی از آنها ممکن است زودتر یا دیرتر از زمان معمول یک نمودار رشد کودک به این نقاط عطف رشد برسند. اما در هر صورت اگر نگرانی خاصی دارید بهتر است دربارهٔ آن با پزشک کودکتان صحبت کنید. در این مطلب می‌توانید با حدود، تغییرات و چگونگی زندگی یک کودک شیرخوار در هفتهٔ سوم از هشتمین ماه تولدش آشنا شوید.

ظاهر شدن اضطراب جدایی

برخی از کودکان در این سن ممکن است علائمی از اضطراب جدایی را نشان ‌دهند و اضطراب جدایی نه تنها دلیلی برای نگرانی ندارد، بلکه نشانه‌ای از فهم رو به رشد کودک از جهان اطرافش است و حتی در بچه‌هایی که محبت بیشتری در خانواده می‌بینند ممکن است شدت بیشتری نیز داشته باشد اما سن معمول‌تر برای وقوع این اضطراب در فاصلهٔ ۱۰ تا ۱۸ ماهگی است که می‌تواند در سال‌های بعدی زندگی‌اش نیز ادامه یابد.

پیش از این وقتی اتاق را ترک می‌کردید کودکتان ناراحت نمی‌شد، اما اکنون می‌داند که شما رفته‌اید و می‌تواند که شما را در ذهنش مجسم کند و دلتنگتان شود و ممکن است به محض اینکه شما از میدان دیدش خارج شوید شروع به گریه کردن کند.

بیزاری کودک نسبت به جدا شدن از شما ممکن است برایتان خوشحال‌کننده باشد یا گاهی اوقات واقعاً شما را مستأصل کند. اگر می‌خواهید برای انجام کاری بیرون بروید و کودک را همراهتان نمی‌برید، بهتر است قبل از بیرون رفتن بوسه بارانش کنید و بگویید که زود برمی‌گردید. درست است که او نمی‌تواند درک کند شما یک ساعت دیگر برمی‌گردید، اما ابراز عشق و محبتتان به او ممکن است تسلی‌اش دهد و تا وقتی شما را دوباره می‌بیند، قوت قلب و اطمینان خاطر داشته باشد.

همچنین سعی کنید یک مراسم روتین برای ترک کودک داشته باشید تا هر بار که بیرون می‌روید و او را نزد یک مراقب می‌گذارید، بتواند به این برنامه تکیه کند و بداند که شما برمی‌گردید. به این ترتیب، اگر او نمی‌تواند مادر یا پدرش را در کنارش داشته باشد، حداقل در کنار یک مراقب موقت، خوشحال و منتظر شماست.

همچنین لازم است توجه کنید که حتی اگر کودک شما به طور معمول در طول شب راحت می‌خوابد، اگر اکنون در حال تجربهٔ اضطراب جدایی باشد ممکن است گاهی از خواب بیدار شود که به نظر می‌رسد این بیدار شدن‌ها و اضطراب جدایی با یکدیگر مرتبط باشد، پس این نکته را در نظر بگیرید و از تغییرات خواب کودکتان تعجب نکنید.

دندان درآوردن

دندان درآوردن می‌تواند خیلی زود یعنی از حدود سه ماهگی یا خیلی دیر در ۱۲ یا ۱۳ ماهگی شروع شود، اما بیشتر کودکان اولین دندان خود را که معمولاً دو دندان وسط در فک پایین است بین چهار تا هفت ماهگی درمی‌آورند و اگر بین آن دو دندان فاصله‌ای وجود دارد نیز نگران نشوید، زیرا دندان‌ها اغلب با زاویه‌های عجیبی از لثه بیرون می‌آیند و فضاهای بین آنها معمولاً تا سه سالگی، بعد از اینکه همهٔ ۲۰ دندان کودک درآمدند ناپدید می‌شود.

هنگامی که مرحلهٔ جوانه زدن دندان‌ها شروع می‌شود، بزاق بیشتری از دهان کودک سرازیر می‌شود و وقتی او با این اتفاقات و چیزهای جدید و عجیب در دهانش روبه‌رو می‌شود و کنار می‌آید، ممکن است صداهای جدیدی با دهان خود بسازد.

شما می‌توانید برای کاهش ناراحتی کودکتان چیزی مانند یک حلقهٔ دندانی سفت یا سبزی خنکی مثل ساقهٔ کرفس یا هویج برای جویدن به او بدهید. همچنین ممکن است خوردن غذاهای سرد مانند پورهٔ سیب یا ماست؛ درصورتی‌که خوردن مواد غذایی کمکی را شروع کرده است نیز تسکین‌دهنده باشد، زیرا سردی می‌تواند به طور موقت دردش را آرام کند. یک ترفند مؤثر دیگر نیز گاز زدن بیسکویت‌های سالم و مقوی ترجیحاً خانگی یا کراکرهای سفت و بدون شکر و نمک است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط