رشد کودک در هفتهٔ اول ماه نهم تولد

هشت ماه از تولد فرزند دوست‌داشتنی شما می‌گذرد. به یاد داشته باشید که کودک شما منحصربه‌فرد است و مراحل رشد را با سرعت خاص خود طی می‌کند. نمودارها و جدول‌های راهنمای رشد نیز تنها نشان می‌دهند که کودک شما چه پتانسیلی دارد که اگر اکنون این پتانسیل الان تحقق نیافته است به زودی اتفاق می‌افتد. اگر کودکتان زودرس است نیز باید در نظر داشته باشید کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند معمولاً به زمان بیشتری برای رسیدن به معیارهای تکاملی رشد نیاز دارند. در هر صورت بهتر است دربارهٔ هر گونه نگرانی و سؤالی که در مورد رشد کودک خود دارید با پزشک فرزندتان صحبت کنید. در این مطلب می‌توانید با برخی از موارد رشد کودکتان در هفتهٔ اول از نهمین ماه تولد او آشنا شوید.

چهار دست‌وپا رفتن

کودک شما ممکن است در این سن شروع به خزیدن یعنی هل دادن خود روی شکمش یا سینه‌خیز رفتن، چهار دست‌وپا رفتن یا حرکت روی باسن کرده باشد. حرکت روی باسن یعنی با استفاده از تکیه دادن یک دست در پشت خود و یک پا در مقابلش، خود را روی باسنش به جلو می‌کشد.

سینه‌خیز رفتن یا خزیدن اولین روش مؤثر کودک برای حرکت بدون کمک دیگران است. او در ابتدا معمولاً یاد می‌گیرد که خود را با دست‌هایش جلو بکشد و سپس روی دست و زانوهایش چهار دست‌وپا می‌شود. به مرور هم یاد می‌گیرد که چطور با هل دادن زانوهایش به جلو و عقب حرکت کند. در یک روش دیگر برای چهار دست‌وپا رفتن نیز، کودک از یک زانو برای هل دادن خود و از دست مخالف برای تکیه استفاده می‌کند.

انواع روش‌های سینه‌خیز رفتن، خزیدن و چهار دست‌وپا رفتن، عضلات مرتبط با راه رفتن را تقویت می‌کنند. هر روشی که کودک برای حرکت خود استفاده می‌کند، تماشای اینکه او چگونه مشکل حرکت در اطراف را حل می‌کند، حتماً برای شما جالب‌ توجه خواهد بود.

توان ایستادن

کودک شما ممکن است اکنون بتواند با دست گرفتن به مبلمان خانه، خود را به حالت ایستاده درآورد. در واقع، اگر کودک خود را در کنار مبل قرار دهید شاید بتواند خود را بالا بکشد و بایستد، اگرچه ممکن است نگران افتادنش هم باشد.

در این مرحله، برخی از والدین به فرزند خود واکر کودک می‌دهند که فکر خوبی نیست. واکرها بی‌خطر و مفید نیستند، زیرا کودک می‌تواند از واکر به عنوان یک نردبان متحرک برای رسیدن به چیزهایی که معمولاً نمی‌تواند به آنها برسد مانند اجاق گاز روشن یا مایع سفیدکنندهٔ روی کانتر آشپزخانه استفاده کند. به‌ علاوه، واکرها کودک را نسبت به بازی روی زمین بی‌علاقه می‌کند و این بازی‌های روی زمینی است که با ایجاد فرصت برای چهار دست‌وپا رفتن، بالا کشیدن خود و حرکت کردن با تکیه به مبلمان به کودک شما کمک می‌کند تا راه رفتن را یاد بگیرد.

اجازهٔ تحرک آزادانه

تحرک و حرکت کردن کودک شما به معنای آن است که دوران ضربه خوردن و زمین خوردن او شروع شده است. این بخشی اجتناب‌ناپذیر از دوران کودکی است و گرچه امکان هم دارد گاهی قلبتان از ترس یک لحظه بایستد اما سعی کنید از تماشای کودک خود در حین کشف محیط اطرافش و کشف محدودیت‌های خود لذت ببرید.

یادتان باشد میل ذاتی‌تان به محافظت از کودک می‌تواند امکان رشد و یادگیری را از او بگیرد، پس بهتر است غریزهٔ درونی خود را مهار کنید و اجازه دهید کودک از توان تحرک خود لذت ببرد. با این حال، برای ایمن ساختن محیط خانه هم تمام تلاش خود را بکنید. یک راهکار خوب این است که خود را جای کودک قرار دهید و روی چهار دست‌وپا قرار بگیرید تا جاهای خطرناک خانه را پیدا کنید.

حفظ ایمنی و امنیت در خانه

وقتی کودکتان با هر روشی شروع به حرکت کرد، دیگر باید دست به کار شوید و تغییراتی در خانه برای حفظ ایمنی فرزندتان بدهید. برای مثال بهتر است اشیای شکستنی را سر جای خود محکم کنید یا برشان دارید تا امکان افتادن نداشته باشند و وسایل خطرساز را در اتاقی بگذارید که رفت‌وآمد کودک به آن اتاق زیاد نیست.

همچنین الان وقت خوبی برای از دسترس خارج کردن بلندی پرده‌ها و ریسمان‌های پرده از دست کودک، پوشاندن گوشه‌های تیز میزها، نصب قفل روی کاسهٔ توالت و برخی از کابینت‌ها، قرار دادن گیاهان خانگی در مکانی بلندتر، دور کردن مواد شویندهٔ سمی و داروها، پوشاندن پریزهای برق و نصب گیت‌ یا محافظ‌های ایمنی در بالا و پایین هر راه‌پله است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط